Persiskt godis
Hej.
Jag har en persisk svägerska som jag ska fira jul med. Jag skulle gärna överraska henne med lite persiska godsaker, men har inte lyckats hitta några recept på nätet. Är det någon som har något recept på något persiskt godis?
Hej.
Jag har en persisk svägerska som jag ska fira jul med. Jag skulle gärna överraska henne med lite persiska godsaker, men har inte lyckats hitta några recept på nätet. Är det någon som har något recept på något persiskt godis?
Ingen????
Sök Maria Masoomis recept
Sohan
16 st
2,5 dl skållad mandel
2,5 dl osaltade pistaschnötter
2,5 dl socker
3 matskedar honung
50 g smör
0,5 g saffran (1 kuvert)
2 msk rosenvatten
Hacka mandel och pistaschnötter grovt. Lägg undan 1/2 dl pistaschnötter till garnering. Hetta upp smör, socker och honung i en tjockbottnad kastrull och låt koka på medelvärme i 5 minuter. Rör om då och då. Tillsätt nöthacket och koka 2 minuter till under omrörning. Blanda saffran och rosenvatten och rör ned i nöthacket. Koka ytterligare 2-3 minuter och klicka ut till små kakor på bakplåtspapper. Låt stelna.
Sesamkakor
12st
200 g smör
4 dl vetemjöl
2 dl sesamfrön
2 dl strösocker
1 msk vatten
Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. Rör ner mjöl, sesamfrön, socker och vatten. Arbeta ihop till en deg och forma till två rullar. Låt dem ligga i kylen ca 1 tim. Sätt ugnen på 200°. Skär rullarna i 1 cm tjocka skivor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 12 ? 15 min.
Vet hatt jag har flera recept på godis och desserter från mellanöstern som tex lukumi, qottab, lokma, mm. men kan inte hitta dem just nu.
Annars så brukar de ha mycket nötter, frön, och frukt (även torkad, på sina gottebord
Tack för hjälpen Queequeg! Måste pröva receptet på Sohan till helgen.