• FruMarie

Hur farligt är det med lacknafta/t-sprit?

Hur farligt är det att inandas lacknafta? Ledsen

Någon i lägenhetshuset vi bor i har tydligen rengjort något med typ lacknafta eller liknande och sköljt ner det i rören i antingen sitt badrum eller kök.

Hela vårt badrum STINKER kraftigt med detta medel, det går knappt vara där inne, man kvävs nästan.
    Vi har toadörren helt stängd för att detta inte skall kunna komma ut i lägenheten.
    Det finns ingen lucka eller liknande i vårt badrum så man kan stänga igen så doften försvinner.
    Har ringt jourhälpen (eller vad det kallas) som vi har, men dem gör inget åt detta!

Jag är gravid i vecka 40 och jag vågar/vill knappt gå in på toa, även om jag måste.
    Är så rädd för att ta ett andetag, med tanke på min lilla kille i magen!
    Hur farligt är detta?
    Är så rädd jag ska skada mitt barn om jag vitsas där inne!

Jag höll för näsan och andades med munnen när jag var där sist.
    Vad ska jag göra? Är så rädd

Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • Svar på tråden Hur farligt är det med lacknafta/t-sprit?
  • buffybus

oj vad läskigt... tror inte det är nån fara... men jag vet inte..

har själv målat vårt tvättrums golv med färg och lacknafta i... men annars får du typ öppna dörren och nått fönster i lägenheten o vädra ut...

BF 11 feb =)
  • FruMarie

Vi har vädrat ut, men doften försvinner inte alls
    Den har suttit i sedan kl 16.00 idag.

• FruMarie
    norgesessan skrev 2007-12-12 19:10:41 följande:
    har ni fönster på toaletten?
    Nej det har vi inte
    har bara fönter i köket, sovrum och vardagsrum
  • AnneSophie

Det är ingen panik TS. Gå in, gör det du ska snabbt och sedan ut igen. Ett kort besök påverkar mer dig än bebisen (dvs du kanske får huvudvärk och/eller sveda i ögon/hals).

Låt toalettdörren vara öppen och stäng sedan in till ert sovrum och vardagsrum och se till att det är tvärdrag genom lägenheten så att ni får in frisk luft.
    Det där lär väl dock sitta i nåt dygn till. Det är starka saker och det är en idiot som hällt ut det i vanligt avlopp.

Ni kan inte luska ut vem det är som målat i huset?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • norgesessan

vädra med öppen badrumsdörr, sätt på vattenkranerna, och gå en promenad..fast då får nån annan stänga vattnet om du blir borta ett tag...Är du ensam hemma?

• FruMarie
    AnneSophie skrev 2007-12-12 19:15:40 följande:
    Det är ingen panik TS. Gå in, gör det du ska snabbt och sedan ut igen. Ett kort besök påverkar mer dig än bebisen (dvs du kanske får huvudvärk och/eller sveda i ögon/hals).Låt toalettdörren vara öppen och stäng sedan in till ert sovrum och vardagsrum och se till att det är tvärdrag genom lägenheten så att ni får in frisk luft.Det där lär väl dock sitta i nåt dygn till. Det är starka saker och det är en idiot som hällt ut det i vanligt avlopp.Ni kan inte luska ut vem det är som målat i huset?
    Är du säker?
    Sitter här och gråter snart, för jag är LIVRÄDD
  • FruMarie
    norgesessan skrev 2007-12-12 19:16:50 följande:
    vädra med öppen badrumsdörr, sätt på vattenkranerna, och gå en promenad..fast då får nån annan stänga vattnet om du blir borta ett tag...Är du ensam hemma?
    Nej min man är också här hemma....
  • norgesessan

orkar du gå ut en sveng, så kan han vädra för fullt, men ytterkläder på om det behövs...

JAg vet inte om allt går bort, har inte varit med om det förrut..

• AnneSophie
    FruMarie skrev 2007-12-12 19:17:39 följande:
    Är du säker? Sitter här och gråter snart, för jag är LIVRÄDD

Alltså lacknafta är inte speciellt nyttigt varken som gravid eller Ogravid, men... Man ska främst undvika att arbeta med lacknafta och dylikt, dvs få det på sig. Ångorna är inte bra, och man ska undvika ångor så gott det går (just för att man kan må dåligt av dom) MEN så länge du inte stannar i ångorna under en längre stund så bör det inte vara fara för varken dig eller bebisen.

Det är ju liksom inte så att ångorna går genom magen in i livmodern.

Det är mest DU som mår dåligt.

Funderade på hur man bäst kan få bort lukten, även om ni inte kan göra så mycket då det sitter i rören. Egentligen borde de som bor våningarna ovanför er spola kallvatten i en 15 minuter för att se om det kan rensa bort en del.

Sedan kanske du kan testa (vet ej om det funkar) ättiksprit i en skål i badrummet. Det funkar ju på många lukter, men jag vet inte om det tar lacknafta när det kommer från rör.

Sedan kanske ni kan testa att sätta på duschen en stund, med kallvatten. Har bara en vag känsla av att vatten kan rensa luften.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Barnen i Bullerbyn

Kan du inte åka iväg till nån kompis och sova borta över natten och lämna allt på vädring?

Vi hade golvslipning här när jag var i början på graviditeten och jag tyckte det stank trots att vi vädrade överallt så för att slippa ångesten sova jag borta ett par nätter medan maken bäst fick stanna och vädra lägenheten tills den var luktfri.

• Naia

Har ni fler avlopp i badrummet? Till tvättmaskin eller en golvbrunn extra? Spola vatten i alla avlopp du har, "chocka" gärna med en hink hett vatten på en gång. När grannen hällde ut sitt lösningsmedel kan skjutsen i rören ha sugit ut vattnet i dina vattenlås, eller så har de helt enkelt torkat ut. Då luktar det ju från hela stammen. Prova att hälla diskmedel i avloppet också, det binder till petroleumprodukter och får det kanske att lukta mindre. Diskmedlet mildrar ju även ytspänningen så att du lyckas spola bort vad det nu är. Spola mera.

När en kompis dotter råkade dricka lacknafta ur en flaska kontaktade hon naturligtvis 112, men de var helcoola och sa att det inte är nåt att göra, det är ingen fara, det är bara ångorna som är farlig för surfactanten i lungorna, dvs det förstör ytspänningen och därmed utspänningen av lungalveolerna (lungblåsorna). Skulle hon få andningsproblem så var det akut till sjukhhus men i annat fall som vanligt och räknamed lös avföring. Allt gick bra.

Alltså BORDE det inte vara någon fara för bäbisen, men jag säger som de andra, hålla andan och kissa, vädra på...

Lycka till!!!

• FruMarie

Hej Alla!

Vill meddela att allt är nu OK.
    Det var fler än vi som hade problem med denna doft.
    Sov borta hos min mans föräldrar, för jag var så rädd och panikslagen att vara här hemma, just för min lilla bebis skull.

Men nu är allt bra, och vaktmästaren har varit här!
    Och min bebis mår bra, sparkar och stojar för fullt.

Kram till er!

En lättad mamma

• Glad i hågen

När jag var gravid var jag så noga med att måla med vattenbaserad färg oc inte vara i kontakt med starka kemikalier, och så plötsligt spillde jag en burk med lacknafta som stod framme efter utemålning som min sambo gjort, över HELA MIG. Gissa om jag blev panikslagen!

Men det gick bra, lillan föddes frisk och kry! Jag tror kanske det är mer känsligt i början när allt bildas på den lilla bebisen.

Svar på tråden Hur farligt är det med lacknafta/t-sprit?