• Luddvar

Apotekstekniker - utbildning?

Är det någon här som vet ifall det finns en utbildning till Apotekstekniker på distans med riksintag? De få utbildningar jag hittar är antingen bara för gymnasieelever eller för boende i just den kommunen och så finns det en i Sthlm ej på distans men jag kan inte flytta dit i ett år. 
    Tänkte höra om  ni har några tips. Sista halmstrået eller något.

• Svar på tråden Apotekstekniker - utbildning?
  • menilla

Jag läste i Hässleholm på distans. Vi var från hela landet.
    Utbildning på gymnasienivå. Bara hemkommunen godkände att man fick gå så var det ok att gå vidare till uttagningen på skolan. Sen var det upp till intagningen där att besluta om de ville ha en. Men sa kommunen nej, hade man ingen chans.
    Vet inte hur det är nu.
    Flexvux hette skolan

• Luddvar

Ja, den skolan har jag hittat men det är som sagt bara gymnasieelever som får gå där. Jag är tyvärr lite äldre. Men tack för tipset.

menilla skrev 2007-12-12 20:33:40 följande:
    Jag läste i Hässleholm på distans. Vi var från hela landet.Utbildning på gymnasienivå. Bara hemkommunen godkände att man fick gå så var det ok att gå vidare till uttagningen på skolan. Sen var det upp till intagningen där att besluta om de ville ha en. Men sa kommunen nej, hade man ingen chans.Vet inte hur det är nu.Flexvux hette skolan
  • menilla

Det var inte bara för gymnasieelever när jag gick där. Jag var yngst på 25 år o den äldsta var över 50 år. Men det kan ha ändrats.

• Fluffguf

Jag har en kompis som läser i hässleholm, hon är 23. Och det går att komma runt det där med att kommunen ska betala, kommunen där hon bor sa nej, men skolan godkände betalning från ett företag. Så hon tog ett lån och gick genom sin mammas företag.

• Luddvar

Åhå!! Jaså. Hm... Jag har pratat med min kommun och de betalar inte för komvux-elever tyvärr. Men jag ska forska vidare om det där. Så man kan få betala själv om man går genom ett företag. Jag mailade nämligen rektorn där och frågade om det inte gick att betala själv men han sa att det inte gick.  Tack för att du berättade det här.

Fluffguf skrev 2007-12-13 20:25:15 följande:
    Jag har en kompis som läser i hässleholm, hon är 23. Och det går att komma runt det där med att kommunen ska betala, kommunen där hon bor sa nej, men skolan godkände betalning från ett företag. Så hon tog ett lån och gick genom sin mammas företag.
  • Luddvar

Jag uttryckte mig illa. Om man är från Hässleholms kommun så får man gå där men om man kommer från annan kommun så är det upp till hemkommunen om de vill betala platsen och min hemkommun betalar bara för gymnasieelever tyvärr.

menilla skrev 2007-12-13 20:23:02 följande:
    Det var inte bara för gymnasieelever när jag gick där. Jag var yngst på 25 år o den äldsta var över 50 år. Men det kan ha ändrats.
  • Fluffguf

Okej, ja så var det för min kompis också. Hon sökte för några år sedan, men kommunen ville inte betala så hon fick inte gå. Men sedan sökte hon igen i våras och kom in, så då ringde hon till skolan och frågade om det verkligen inte fanns något hon kunde göra. Och då sa de att vem som helst med en f-skattesedel (tror jag det var, det var något med företag iaf) kunde betala.

• Luddvar

Får skaffa mig en f-skattsedel då låter det som. Skrattande

• Fluffguf

Jag kan inboxa hennes mailadress så kan du maila och fråga mer om du vill?

• Luddvar

Ja, om det är okej för henne så vore det bra. Finns ju en del att fråga kanske.

Fluffguf skrev 2007-12-13 20:42:22 följande:
    Jag kan inboxa hennes mailadress så kan du maila och fråga mer om du vill?
  • Fluffguf
    Luddvar skrev 2007-12-13 20:50:35 följande:
    Ja, om det är okej för henne så vore det bra. Finns ju en del att fråga kanske.
    Det tror jag säkert
    Jag inboxar dig då!
Svar på tråden Apotekstekniker - utbildning?