Näringsrik kattmat
Ja, jag ska köpa näringsrik kattmat, både blöt o torrfoder. Någon som har nåt bra tips?
Ja, jag ska köpa näringsrik kattmat, både blöt o torrfoder. Någon som har nåt bra tips?
Jag köper eldorados blötfoder och kör på Mjaus torrfoder.
Funkar för min mise.
Kattmat ska innehålla så lite spannmål som möjligt. Blötmat skall inte innehålla något spannmål alls.
Bra blötmat är MJAU och Icas färs (bitarna i sås är mycket sämre).
Torrfoder måste innehålla något som är spannmål eller tex potatis för att hålla ihop, så torrfoder utan något sådant hittar man inte. Orijen är det torrfoder jag vet med lägst halt av sådant onödigt, och med hög proteinhalt. Annars är de flesta torrfodren i djuraffären bra. De i mataffären är mycket sämre. Av de du kan köpa i vanliga affärer är mjau den bästa jag vet i alla fall.
Ska du köpa mat till en kattunge så bör du när det gäller torrfoder köpa mat anpassat för kattunge, då det är fetare. Blötmat är ok med samma.
Läs ingredienserna och fråga i din butik om du är osäker. Ett hett tips är att inte köpa maten i en livsmedelsbutik!
Royal Canin har bra torrfoder (helfoder) som är både drygt och innehåller allt som är bra för katten!
Finns på djuraffären!
Hills torrfoder. Min stora katt är fruktansvärt kräsen, eller rättare sagt, han föredrar billig blötmat framför kvalitetsmat. Knäppa katt. Jag har provat diverse olika torrfoder, men han har ratat allt. Allt utom Hills.
Hans päls har blivit jättefin, tjock och glansig och mjuk och han tappar nästan inget hår alls numera.
Hills är ganska dyrt, men det är drygt och framförallt slipper man bära hem en massa vatten.
Angående vatten i blötmat så tycker jag inte det är något vidare argument för att såga blötmat. Vilken vattenhalt har maten som vi äter? Skulle tippa på närmare 82 än 10 i alla fall, sen dricker ju vi alltid till maten vilket jag hitills inte har sett en katt göra.
Själv ger jag Royal Canin, James Wellbelovd och Orijen samt Mjau och Bozita blötmat. Håller på att fasa ut mina katter från Royal Canin, är inte så förtjust i deras inehåll. James Wellbelovd får en av dom nu för magens skull. Tanken är att både tjockisen och smalisen skall kunna äta Orijen och få fri tillgång till det fodret.
På blötmatssidan är Mjau det som brukar serveras men vi har prövat bozita eftersom det inehåller ämnen som är bra för magen, dessutom var det riktigt smaskigt tyckte katterna.
Hade gärna serverat BARF men en för liten frys och avsaknad av affärer med frysta köttblandningar får det vänta.