• Mollsan06

Näringsrik kattmat

Ja, jag ska köpa näringsrik kattmat, både blöt o torrfoder. Någon som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Näringsrik kattmat
  • stenfalk

Kattmat ska innehålla så lite spannmål som möjligt. Blötmat skall inte innehålla något spannmål alls.
    Bra blötmat är MJAU och Icas färs (bitarna i sås är mycket sämre).
    Torrfoder måste innehålla något som är spannmål eller tex potatis för att hålla ihop, så torrfoder utan något sådant hittar man inte. Orijen är det torrfoder jag vet med lägst halt av sådant onödigt, och med hög proteinhalt. Annars är de flesta torrfodren i djuraffären bra. De i mataffären är mycket sämre. Av de du kan köpa i vanliga affärer är mjau den bästa jag vet i alla fall.
    Ska du köpa mat till en kattunge så bör du när det gäller torrfoder köpa mat anpassat för kattunge, då det är fetare. Blötmat är ok med samma.

• asul

Läs ingredienserna och fråga i din butik om du är osäker. Ett hett tips är att inte köpa maten i en livsmedelsbutik!

• bellanbus

Royal Canin har bra torrfoder (helfoder) som är både drygt och innehåller allt som är bra för katten!

Finns på djuraffären!

Välkomna till Effelltown....
  • tess021
    stenfalk skrev 2007-12-12 20:07:40 följande:
    Kattmat ska innehålla så lite spannmål som möjligt. Blötmat skall inte innehålla något spannmål alls. Bra blötmat är MJAU och Icas färs (bitarna i sås är mycket sämre).Torrfoder måste innehålla något som är spannmål eller tex potatis för att hålla ihop, så torrfoder utan något sådant hittar man inte. Orijen är det torrfoder jag vet med lägst halt av sådant onödigt, och med hög proteinhalt. Annars är de flesta torrfodren i djuraffären bra. De i mataffären är mycket sämre. Av de du kan köpa i vanliga affärer är mjau den bästa jag vet i alla fall.Ska du köpa mat till en kattunge så bör du när det gäller torrfoder köpa mat anpassat för kattunge, då det är fetare. Blötmat är ok med samma.
    Tänkte på det där med blötmat. Främst Icas som jag köpte idag, jag ger alltid mina torrfoder men blötmat ibland som lite extra gottit eftersom de älskar det. Står på burken att det är 82% vatten. Är det bara jag som tycker det låter sjukt och inte alls som någon bra "mat" ?
  • stenfalk
    tess021 skrev 2007-12-12 23:54:02 följande:
    Tänkte på det där med blötmat. Främst Icas som jag köpte idag, jag ger alltid mina torrfoder men blötmat ibland som lite extra gottit eftersom de älskar det. Står på burken att det är 82% vatten. Är det bara jag som tycker det låter sjukt och inte alls som någon bra "mat" ?
    Enligt mig är blötmat mycket bättre än torrfoder. Torrfoder innehåller en massa onödiga kolhydrater, vilket en blötmat utan spannmål inte gör. Tänk efter vad den ursprungliga katten åt. Katten är ett ökendjur, och i vilt tillstånd lever den på gnagare i öknen. Djur (liksom vi människor för den delen) består till ca 80% av vatten, dvs ungefär samma halt vatten som blötmaten. Dessutom är det så att katten som ökendjur får i sig större delen av den vätska den behöver genom maten. Många katter är väldigt dåliga på att dricka tillräckligt, framför allt när de får torrfoder, vilket kan leda till problem. Största nackdelen med blötmat är att det är lite för lite att tugga. Men man kan ge tex råa kycklingvingar ibland för att katten ska få lite att tugga på också.
    Allra bäst tror jag att BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda) är, men det kräver dels mycket tid, och framför allt mycket kunskap, för att maten skall bli rätt samansatt. Men man kan ge lite rått kött som godis ibland ändå.
    Själv ger jag mina katter så gott som enbart blötmat, och lite rått kött då och då, vilket de älskar.
  • tess021
    stenfalk skrev 2007-12-13 09:29:44 följande:
    Enligt mig är blötmat mycket bättre än torrfoder. Torrfoder innehåller en massa onödiga kolhydrater, vilket en blötmat utan spannmål inte gör. Tänk efter vad den ursprungliga katten åt. Katten är ett ökendjur, och i vilt tillstånd lever den på gnagare i öknen. Djur (liksom vi människor för den delen) består till ca 80% av vatten, dvs ungefär samma halt vatten som blötmaten. Dessutom är det så att katten som ökendjur får i sig större delen av den vätska den behöver genom maten. Många katter är väldigt dåliga på att dricka tillräckligt, framför allt när de får torrfoder, vilket kan leda till problem. Största nackdelen med blötmat är att det är lite för lite att tugga. Men man kan ge tex råa kycklingvingar ibland för att katten ska få lite att tugga på också.Allra bäst tror jag att BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda) är, men det kräver dels mycket tid, och framför allt mycket kunskap, för att maten skall bli rätt samansatt. Men man kan ge lite rått kött som godis ibland ändå.Själv ger jag mina katter så gott som enbart blötmat, och lite rått kött då och då, vilket de älskar.
    Okej. Jag tyckte bara att det lät konstigt när det var mat jag köpte så bestod det mest av vatten. Jag ska erkänna att jag inte är så jättehaj på innehållet i kattmaten. Mina åt bara blötmat och fiskbullar när jag fick dom för att de blev dåliga i magen av torrfoder. På djuraffären sa de samma sam som du det där med spannmål. Men jag tänkte, eftersom det är så mycket vatten, hur mycket måste de ha för att bli mätta?
  • stinafina

Hills torrfoder. Min stora katt är fruktansvärt kräsen, eller rättare sagt, han föredrar billig blötmat framför kvalitetsmat. Knäppa katt. Jag har provat diverse olika torrfoder, men han har ratat allt. Allt utom Hills.

Hans päls har blivit jättefin, tjock och glansig och mjuk och han tappar nästan inget hår alls numera.

Hills är ganska dyrt, men det är drygt och framförallt slipper man bära hem en massa vatten.

• stenfalk
    tess021 skrev 2007-12-13 09:43:33 följande:
    Okej. Jag tyckte bara att det lät konstigt när det var mat jag köpte så bestod det mest av vatten. Jag ska erkänna att jag inte är så jättehaj på innehållet i kattmaten. Mina åt bara blötmat och fiskbullar när jag fick dom för att de blev dåliga i magen av torrfoder. På djuraffären sa de samma sam som du det där med spannmål. Men jag tänkte, eftersom det är så mycket vatten, hur mycket måste de ha för att bli mätta?
    De behöver ju mer än om de får torrfoder. Läser man på torrfoderpaketen så ska de ju egentligen ha väldigt små mängder på en dag, vilket de ofta inte blir mätta på. Det är av anledningarna till att katter med fri tillgång till torrfoder ofta blir tjocka.
    Blötmat fyller bättre och ger mer mättnadskänsla, och det kan man ofta ge så mycket som katten vill ha, utan att det blir för mycket. Mina två katter brukar äta ungefär 400 gram om dagen. Men det beror ju lite på hur stora katter man har också. En större katt behöver ju mer.
  • Kantarellen

Angående vatten i blötmat så tycker jag inte det är något vidare argument för att såga blötmat. Vilken vattenhalt har maten som vi äter? Skulle tippa på närmare 82 än 10 i alla fall, sen dricker ju vi alltid till maten vilket jag hitills inte har sett en katt göra.

Själv ger jag Royal Canin, James Wellbelovd och Orijen samt Mjau och Bozita blötmat. Håller på att fasa ut mina katter från Royal Canin, är inte så förtjust i deras inehåll. James Wellbelovd får en av dom nu för magens skull. Tanken är att både tjockisen och smalisen skall kunna äta Orijen och få fri tillgång till det fodret.

På blötmatssidan är Mjau det som brukar serveras men vi har prövat bozita eftersom det inehåller ämnen som är bra för magen, dessutom var det riktigt smaskigt tyckte katterna.

Hade gärna serverat BARF men en för liten frys och avsaknad av affärer med frysta köttblandningar får det vänta.

Svar på tråden Näringsrik kattmat