• LoBe

Beläggning på tungan

Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
    Jag har en vit beläggning på tungan och får en fruktansvärd smak i munnen så fort jag ätit något (inte metalsmak). den är äcklig och unken o det spelar ingen roll om det är mjölkprodukter, frukt, grönsaker, godis eller nåt annat. Den dyjer upp ett par minuter efter att jag ätit. Väldigt otrevligt. Naturligtvis luktar det inte så gott heller så tuggummi e ett måste HELA tiden.

Är detta något som är "normalt" under en graviditet eller kan det vara svamp eller något? Vad tror ni?

/LoBe

LoBe
  • Svar på tråden Beläggning på tungan
  • gloss

Kan ju vara svamp. Eller helt vanliga beläggningar. Prova en tungskrapa och se om det blir bättre, annars så får du nog gå och kolla så att det inte är svamp.

• TheodorMiranda

Har oxå sammma problem.. Kör med en tungskrapa o jag hoppas att det ska lägga sej snart!

• Fridolina 82

Jag hade så en period när jag var yngre och då tog jag mineralvatten i munnen och borstade med tandborste på tungan. beläggningarna försvann efter en dryg vecka (jag borstade varje kväll)... det kan vara värt att prova...

• Ghalen007

Hade så när jag va gravid senast :P Desutom sved det och jag kände knappt några smaker. Men det gick över av sig självt.

• LoBe

Det har blivit bättre med beläggningen nu. tror att det kan ha berott lite på att jag då åt på något jämt.
    Men jag har fortfarande lite kvar. tyvärr är det problem att borsta/skrapa tunga för jag klöks oerhört lätt vilket några gånger lätt till att jag spyr. Så borsta tänderna nu när man e gravid e ett helsike. Men jag försöker skrapa o borsta för det e inget vidare med beläggning heller.

Tack för era svar!

LoBe
Svar på tråden Beläggning på tungan