• auroura

Bra kräm till knottriga torra kinder??

Min dotter har knottriga och torra skinder.......
    Någon som har bra tipps på någon kräm för detta.

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • Svar på tråden Bra kräm till knottriga torra kinder??
  • Carla82

Använder miniderm till min son...den funkar bra. Den är för mycket torr hud och innehåller inte salt så den "sticks" inte som vissa krämer kan göra. Finns på apoteket.

• LeosMom

Vi tog vanlig olivolja på sonens kinder förra vintern......

• astalacasta

Hydrokortison (tror att den vi brukar köpa heter Mildison) för att få bort knottrorna, och sedan mjukgörande kräm, tex Miniderm regelbundet för att undvika att knottrorna kommer tillbaka.

• auroura
    astalacasta skrev 2007-12-12 21:21:13 följande:
    Hydrokortison (tror att den vi brukar köpa heter Mildison) för att få bort knottrorna, och sedan mjukgörande kräm, tex Miniderm regelbundet för att undvika att knottrorna kommer tillbaka.
    Är det den milda varianten av kortison som man kan köpa receptfritt på apoteket?

Hon blir 2 i jan. å har mer eller minde haft dom sedan hon föddes,......
    jag vill kunna gosa med ett par lena kinder snart
  • nabben

Om det har uppstått nu när det blivit kallare kan jag verkligen rekommendera Weledas Wind and weather cream.
    ej heller bra att tvätta ansiktet på morgonen om man ska ut samma dag.

• snuttP

Låter som keratosis pilaris, min son har det. Har hon det på överarmarna med? Detta går tyvärr inte att bota, man kan i bästa fall få det bättre med mjukgörare. Det som fungerar bäst på mig o sonen (jag har det också) är en kräm från apoteket som heter propyless. Annars så finns det tyvärr inget som hjälper.

• vill ha fler barn

keratosis pilaris - har jag på överarmarna men det har nästan försvunnit sen jag började äta lax flera ggr i veckan i ett år.
    (Äter inte kött.)
    Min 2½ åring har på armar och ben sedan födseln och jag kan omöjligt få i honom fisk. Så jag får vänta tills jag kan ge honom omega-tillskott.
    linfröolja funkar oxå.

skulle kanske prova nån kräm oxå!

• snuttP

som vuxen kan man peela huden, men det vill man ju verkligen inte göra på ett barn..

• marmelade

Jag tar lite olja som man har när man badar de små! Finns somen sprayflaska och då sprayar jag lite på fingret och smörjer kinderna. Blir jättebra snabbt av det.

• vill ha fler barn

.. att peela huden hjälper inte om man har keratosis pilaris

• TezzyBump

använder miniderm(apoteket) eller ngn av mina egna hudkrämer (har ett lager med grejer så jag jobbar som hudvårdskonsult)

• Laurin

Locobase repair tycker jag är bra, Smörjer in dottern varje kväll och hennes kinder är mjuka och lena. Miniderm funkade inte i längden för henne.

• astalacasta
    auroura skrev 2007-12-12 21:27:20 följande:
    Är det den milda varianten av kortison som man kan köpa receptfritt på apoteket?Hon blir 2 i jan. å har mer eller minde haft dom sedan hon föddes,......jag vill kunna gosa med ett par lena kinder snart
    Ja precis, det är den receptfria varianten. Min bror som är läkare säger att många svenskar är för "rädda" för att använda kortison mot torr hud, men att det är synd för att kortison många gånger behövs för att reparera den torra huden när den redan blivit knottrig. Sedan kan man hålla torrheten borta genom att smörja regelbundet med mjukgörande.

Vår dotter var en torris fram till tvåårsåldern. Vi fick smörja hela henne med mjukgörande kräm både morgon och kväll. Vi testade både Locobase och Miniderm och för oss funkade båda bra. Locobase är ännu lite fetare, så det kanske är bra just på kinderna. Vi tyckte Miniderm var smidigare eftersom det annars blev så kladdigt på kroppen.
  • snuttP

Jodå att peela hjälper när man har keratosis pilaris, dock bara tillfälligt som allt annat, då det är kronsikt eller vad man ska säga. Men som jag skrev det är inget man vill göra med barn.

Fråga BVC om det är just detta tillstånd ditt barn har, så vet du ju..

• vill ha fler barn

snuttP - Det var ju kul att det funkar på dig!

• snuttP

Det är inte det att det fungerar på just mig, som auktoriserad hudterapeut så vet jag vad man kan göra för att få det tillfälligt lite lite bättre. Det är min utbildning som talar eller vad man ska säga.. =) Sorry TS lite OT

• Mamma 2005

Ceridal! Köps på apoteket. Toppen salva som inte innehåller vatten utan kan användas trots minusgrader ute! Den bästa i sitt slag! Var rädd om era barns kinder, salvor som innehåller vatten kan ge köldskador.

God Jul!

• auroura

Tack för alla era bra tipps!!!

Svar på tråden Bra kräm till knottriga torra kinder??