• cosmos

Fiskolja till bebis?

Är det någon som vet om man kan ge fiskolja, omega 3, 6, 9 till en bebis på 6 månader?

Fick nämligen ett tips om det för min son har skorv på huvudet som jag inte får bort!
    Det skulle vara bra mot hans torra hud där och även bra för en massa annat.

Någon som testat och hade ni vågat?

• Svar på tråden Fiskolja till bebis?
  • Blå Flygare

Jag hade vågat, för det ges alla barn i Norge istället för AD-droppar. Man jag hade tagit reda på om man fortfarande kan ge AD-dropparna så man inte överdoserar A-vitaminerna.

• cosmos

Tack!
    Precis.....det är det jag sitter och tänker på också..om man ska ge AD dropparna med så det inte blir tokigt! ??

• paula26

hej skall du ge fiskolja så har det inget med a vitamin att göra. fiskleverolja deremot innehåller a och d vitamin.. det smakar ju sk.... men fiskolja är omega 3, det är nyttigt. men kolla så att du ger en olja som är köpt i hällsokostbutik. jag ger min tjej eye q. det är det besta oljan jag kan rekomendera om du nu vill ge till en som är 6 månader. dom sägger ju att man kan ge detta från 1 år, men vet många som ger detta tidigare (som jag)

• cosmos

paula26, tack för tipset.
    Jag fick tips om Udo´s choice fiskolja, något du vet som är bra?

• Blå Flygare

paula: Tack för att du reder ut begreppen. Så om man ger fiskleverolja istället så får barnen båda vitamin A o D samt omega3?

• Snozzan

Föjler svaren med intresse. Äter själv omega 3 nu när jag ammar, men snart är det dags att trappa ned & lillan ska börja äta själv.

• Labanlaban

Udo's choice är ingen fiskolja utan en helt vegetabilisk olja med rätt balans av de essentiella fettsyrorna. Jag tycker den är superbra! Har ätit den under graviditeten och äter den nu när jag ammar (min bebis är 2 mån) och han har ingen tillstymmelse till skorv ännu.

Jag skulle välja Udo's choice just för att det är balansen mellan fettsyrorna som är viktig. Och jaa jag kommer att ge honom den när han börjar äta vanlig mat också..

• cosmos

Tack labanlaban, vad bra! Har inhandlat Udo´s choice idag!

Nu när jag tänker efter så när jag ammade min son fram till ca 3 månader och sen 1 månad bara på natten (sen ville han inte mer när han fick smak på annan mat!) så hade han inte stora problem med skorv och jag åt fisk oljekapslar varje dag. Det är ju först när jag slutade amma som det blivit mycket skorv!

Hoppas det hjälper honom!
    Tack för era svar o tips!

• Pasadena

Ursäkta att jag inkräktar men jag måste fråga Blå Myran. Ger de omega 3 i norge redan från födseln?

Jag frågade nämligen på hälsokostbutiken om jag kunde ge min bebis fiskleverolja och hon sa att det kan vara skadligt för levern (eller var det njurarna? minns inte) när de är så små men ungefär från 6-7 mån ålder var ok.

Svar på tråden Fiskolja till bebis?