• Hoppets ängel

PDG test - Preimplantation genetic diagnosis and screening

hej, är det någon som kan förklara för mig om och varför man ska ta testet om man inte har problem i släkten.
    Ska man ta alla Chromosoms 13,16,18, 21, 22, X, y?
    Vad betyder;
    Biopsy and fixing of Blastomers
    Percinetric inversion
    Robertsonian translocations

• Svar på tråden PDG test - Preimplantation genetic diagnosis and screening
  • Pimpinellan

Googlade lite och där stod det om just PDG att det finns inga skäl att göra det om det inte finns allvarliga nedärvda sjukdomar i släkten.Det är ju en form av genteknik.d.v.s man väljer bort barn som löper risk att få en viss sjukdom och vem har rätt att bestämma att just den och den inte får födas för den är inte genetiskt perfekt?Utsållande fosterdiagnostik kallas det.Det är väl du själv som avgör om du vill göra det dessutom.Det andra kan du själv googla på för jag har tyvärr ingen aning om vad det är! :)

• skattsessan

Hej!
    Jag har gjort PGD. PGD är samma sak som IVF fast när du tagit ut äggen och de blivit befruktade tar de en cell från embryot och det kallas för biopsi. Sedan kollar de att de kromosomerna är normala innan de för tillbaka embryot i livmodern.
    Om man inte har någon sjukdom eller kromosomavvikelse i släkten gör man inte detta. Det är endast då det görs.
    Vi gjorde det för att jag har en kromosomavvikelse.
    Ska du göra detta??

• Hoppets ängel

Hej

Vi ahr inga avvikelser vad vi vet. man läser en massa och att de ska vara mindre risk för missfall om man gör testet. Då kan de plocka bort de ägg som inte är "normala". Enligt vå rläkare i sverige som vi träfade i dag så rekommednerad hon inte det för det kan även vara en risk för missfall om ägget är "normalt"

Vi får se har inte bestämt oss troligen inte.
    ÄG blir det vi har inte bestämt oss om det blir Ava Peter, Reprofita i brno elelr IVI i VAlencia.

skattsessan skrev 2007-12-13 11:53:05 följande:
    Hej!Jag har gjort PGD. PGD är samma sak som IVF fast när du tagit ut äggen och de blivit befruktade tar de en cell från embryot och det kallas för biopsi. Sedan kollar de att de kromosomerna är normala innan de för tillbaka embryot i livmodern.Om man inte har någon sjukdom eller kromosomavvikelse i släkten gör man inte detta. Det är endast då det görs.Vi gjorde det för att jag har en kromosomavvikelse.Ska du göra detta??
  • skattsessan

Nej har ni inga avvikelser eller andra fel tycker jag inte att ni ska göra det heller. I Sverige är det hårda regler där inte "vem som helst" får tillstånd att göra det heller.
    Vi gjorde PGD på Ava.

• simonetta

Hej
    NU måste jag faktiskt vinkla dskussionen.Har precis gjort PGD.Ingen av oss har kromosom avvikelser och PGD i framtiden eller I forskar världen innebär säkert att du kan välja det intelligentaste embryot eller det som inte får klumpfot.Men IDAG handlar det om kromosomförändringar som gör att du antingen får missfall eller ett barn som bara lever 1-3 månader efter förlossningen.Jag kan bara svara för mig ,men jag vill hellre föda ett barn som har förutsättningar att leva längre,om jag kan välja mellan dessa 2 alternativ.Födde själv ett dödfött barn förra året,som visserligen inte hade nåt fel alls,men var beredd att göra allt för att slippa fler sorger.Gå in under forumet änglabarn,nästan alla dessa hade trisomi,sånt som man ser i PGDn och väljer bort."Vi" hade 11 befrukade ägg och efter pgd återstod 6.Jag var helt chockad,men då sa de att det är vanlig fördelning på nån kromosomavvikelse...som då leder till missfall,det handlar inte om att barn med avvikelser inte ska få födas.Men visst,i en snedvriden värld där pengar styr,kan man säkert snart via pgd välja ett elit barn.

• Hoppets ängel

Hej

Jag funderarade på PDG då jag läste om hur och var ni gjort er ÄD. Träffade UMAS läkaren och då sa de att det även var en risk.
    Vi får se vad läkarna säger på kliniken vi ska till.

simonetta skrev 2007-12-13 21:13:02 följande:
    HejNU måste jag faktiskt vinkla dskussionen.Har precis gjort PGD.Ingen av oss har kromosom avvikelser och PGD i framtiden eller I forskar världen innebär säkert att du kan välja det intelligentaste embryot eller det som inte får klumpfot.Men IDAG handlar det om kromosomförändringar som gör att du antingen får missfall eller ett barn som bara lever 1-3 månader efter förlossningen.Jag kan bara svara för mig ,men jag vill hellre föda ett barn som har förutsättningar att leva längre,om jag kan välja mellan dessa 2 alternativ.Födde själv ett dödfött barn förra året,som visserligen inte hade nåt fel alls,men var beredd att göra allt för att slippa fler sorger.Gå in under forumet änglabarn,nästan alla dessa hade trisomi,sånt som man ser i PGDn och väljer bort."Vi" hade 11 befrukade ägg och efter pgd återstod 6.Jag var helt chockad,men då sa de att det är vanlig fördelning på nån kromosomavvikelse...som då leder till missfall,det handlar inte om att barn med avvikelser inte ska få födas.Men visst,i en snedvriden värld där pengar styr,kan man säkert snart via pgd välja ett elit barn.
Svar på tråden PDG test - Preimplantation genetic diagnosis and screening