• Struliga Jag

Varför fick vi en blond Lucia när Lucia från grunden är svarthårig?

Från grunden var Lucia svarthårig, vad är det som gör att vi idag har en blond lucia?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Varför fick vi en blond Lucia när Lucia från grunden är svarthårig?
  • Finansfia

Från grunden är Lucia en hednisk högtid som inte har någonting med kristna helgon att göra, ljushåriga eller mörkhåriga!

• Butterscotch

Kan det vara så enkelt att det när vi började med Luciatraditionen var lättare att hitta blondiner än svarthåriga?

• babykaboom

Förmodligen eftersom Luciafirandet på 1920-talet blev mer av en skönhetstävling, och i vårt blonda helylle Sverige så vann säkert oftast blondinerna...

Fast på sista tiden tycker jag Lucian brukar vara mörkhårig... SVT:s Lucia imorse hade ju en kort mörk page! Bra att hon var mörkhårig, tycker mörkhåriga jag! Fast jag saknade ändå det traditionella långa håret...

• PojkMaffia

fast alltså det är ju många gånger det är mörka med i tävlingarna
    inte alltid blondies som blir lucior

Jag är den jag är - like it or not
  • Struliga Jag

men det måste väl ändå finnas en annan anledning än att "vi röstar fram blondiner"
    Själva traditionen måste härstamma någonstans ifrån.

• blonde redhead
    Finansfia skrev 2007-12-13 07:35:18 följande:
    Från grunden är Lucia en hednisk högtid som inte har någonting med kristna helgon att göra, ljushåriga eller mörkhåriga!
    Så som vi firar lucia är inte från en hednisk högtid. Däremot så ville man genom att sätta luciafirandet på just detta datum kristna samhället. Lusse i hedisk tro är något lite annorlunda och just lucia, som vi firar idag, härstammar från sankta lucia, helgonet.

Men de felsta religioner har liknande saker att fira, dock inte sagt att det är just från det man firar det. Likheter hittar man överallt.
Svar på tråden Varför fick vi en blond Lucia när Lucia från grunden är svarthårig?