• Dollars matte

Hur gick ditt första IVF-försök?

Eftersom vi nu har kommit in i ivf-världen är jag nyfiken på hur det har gått för andra. Jag har säkert missat några alternativ, så skriv gärna mycket i tråden!
    Alternativet Gravid och födde barn gäller givetvis också er som är gravida just nu och kommer föda "inom kort". (fri tolkning)

Äp = Äggplock
    ET = Embryo Transfer/återinföring
    ET med "halvbra" resp "bra" syftar på kvaliteten på embryot, dvs antal celler och läkarens bedömning för chanserna till implantering.
    (...men det där visste ni säkert)

Själv fick jag göra äp men sen tog det stopp då inga ägg blev befruktade. Så nu väntar vi på försök nr 2 i februari.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gick ditt första IVF-försök?
  • Brumelisa

Hej Dollars matte

Vi har gjort en Äp och fick då 6 jätte fina Embryon, ett in(ingen graviditet) och 5 i frysen. Alla är så positiva och säger att det ser väldigt bra ut....men än har vi inte blivit gravida. Jag har gjort två ET, senast den 7/12 och går nu i väntans tider igen....nervöst och spännande. Håller tummarna för dig att det kommer gå bättre nästa gång....väntan är värst tycker jag

Kram och lucka till

• Bling1975

Önskar dig lycka till med försök två!

Vi fick en massa ägg på första försöket och alla befruktades. Det beslutades om långtidsodling för att öka chanserna. Efter det så fanns det hela 10 st blastocyster av mycket fin kvalitet kvar. Läkarna var jätteoptimistiska eftersom allt tydligen var så superbra.

Trots det så har vi fortfarande inget barn trots 4 insättningar (1 missfall på första frysisen) så jag börjar misströsta. Visst är det skönt att ha 6 st kvar i frysen men jag skulle mycket hellre ha en liten i magen. Imorgon ska vi till kliniken och planera för insättning nr 5 då vi hoppas på att få två tillbaka.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Brumelisa

Hej Bling 1975

Hoppas du får två, det var min önskan från start....och du får två bebisar!! Får jag fråga dig? Vad innebär långtidsodling? Nyfiken

Lycka till

• Bling1975

Tack brumelisa!

Långtidsodling innebär att man gör ET först på dag 5-6 istället för på dag 2. Då har en blastocyst hunnit utvecklas som är på drygt 100 celler istället för 4. Falun och Fertilitetscentrum är de kliniker som använder sig av den här metoden mest. Den passar bäst för de som på dag 2 har mer än 5 fina embryon. På Faluns hemsida har de mycket information om det. Statistiskt sett så ökar det chanserna till en graviditet från 35% till 50% per instättning, men många får betydligt färre till frysen och därigenom färre försök totalt av samma äggplock.

Lycka till med ruvningen!

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Brumelisa

Tack Bling 1975

Måste in och lässa på hemsidan!! Funderar på om jag valt fel klinik då jag fick välja mellan Carl von Linné i Uppsala eller Falun, jag frågade vem som var bäst och det kunde ingen svara på. Jag valde Uppsala för det är närmast att åka....ska kanske fråga om jag får byta till Falun vid försk två om det behövs. Vi hade ju 6 såkallade 10 poängare. Varav sista ET så hade embryot delat sig rill 6 celler, vara fyracelligt vid infrysningen.

Hoppas att det blir bebis snart!! Eller hur?

Håller gärna fortsatt kontakt...

Nu ska det köpas julklappar...

• lillawi

Jag har en liknande historia som Bling.

Fick många befruktade av toppkvalitet första försöket (16 stycken).

1 ET och 3 FET senare (varav den sista med långtidsodling av ägg som tinats) har vi hittills bara "lyckats med" ett missfall (skrapning i vecka 9).

lillawi

• Pillan81

Ivf nr 1: en son
    Fet: klarade ej upptining
    Ivf nr 2: tvillingar, pojke+flicka (ej toppkvalitet på embryna)

• Dollars matte

Tack för lyckönskningarna och lycka till alla ni också! Jag håller absolut med om att väntan är värst, hela processen är ju bara en enda lång väntan tycker jag.

Jo jag fick också ut många ägg, 17 st, så det känns ju lite surt att inget blev befruktat. Hade varit lättare att ta om jag bara hade haft 4-5 st. Men nästa gång blir det i alla fall ICSI istället, hoppas att det blir lika många då.

För övrigt tycker jag att Internet är roligare än text-tv...
Svar på tråden Hur gick ditt första IVF-försök?