• Icapika

Amerikanska muffins?

Jag tänkte göra amerikanska muffins (alltså såna stora), det är väl amerikanska muffins? Vill bara ha vanliga, enkla utan något grejs i och utan smak, men de ska vara stora. Har försökt kolla på dagensmuffins.se, men inte hittat något bra recept och här funkar ju inte sökfunktionen.
    Är det någon som har något bra recept?

• Svar på tråden Amerikanska muffins?
  • Icapika

Jo, med vaniljsmak, men utan blåbär, sylt eller så...

• sötasofie

Icapika

Var precis på Lidl och där har de Amerikansk Muffin Mix, med citronsmak var den jag såg...

Om du inte har ett Lidl nära kan jag skicka på posten

• Drömbakelsen

kolla fazer chokladmuffins. gå via fazers hemsida. gör alltis ucce

• Drömbakelsen

har en katt i ansiktet när jag skriver. gör alltid succe menade jag

• Jubbakubb

Lidl? Oj, muffins av slakteriavfall och gammal torrmjolk som varit i Uzbekistan och vant...

• JsN

Som svenska muffins fast stora eller mer brödiga (Som äkta amerikanska är)? Är det den senare varianten kan jag skriva in mitt grundrecept ikväll, det går att variera i oändlighet sedan med olika fyllningar.

• Icapika

Jsn:
    Du får gärna skriva in ditt grundrecept!

• JsN

Grundrecept amerikanska muffins

2 C vetemjöl (4, 8 dl, 5 dl funkar)
    3 tsk bakpulver
    2 msk socker
    2 krm salt
    1 stort ägg, uppvispat
    1 C mjölk (2,4 dl = 2,5 dl)
    3 msk neutral olja eller smält smör (knappt 50 g smör)

Blanda torra ingredienter i en bunke.
    Vispa ihop ägget i en annan skål, tillsätt mjölk och smör/olja.

Rör ned vätskan i mjölblandningen bara precis så att det blandas. Smeten ska vara klumpig.

Fyll (smord eller teflon) muffinsplåt (amerikansk storlek) till 2/3.

BAka i ca 20 minuter i 200-225 grader (400 F)

VAriationer:
    * Blåbär: öka sockret till 4 msk, vänd ner 1 C (2,5 dl) blåbär i smeten. Strö ev kanel + socker överst
    * Sylt: Fyll formen till 1/3 tillsätt knappt en msk god sylt och mer smet på toppen
    * Majsmjöl (JÄTTEGOTT) Byt hälften av mjölet till stenmalet gult majsmjöl
    * Choklad: Tillsätt 100-200 g grovhackad god choklad av valfri (gärna blandad) sort till smeten. KAnske även lite nötter om man är sugen.
    * Ost: Skippa sockret och tillsätt lagom med god ost i små kuber. Lite parmesan på toppen

Det är bara fantasin som sätter gränser.

• BaraPyssel

Varför inte kolla länken jag skrev. Det är irktiga Am. Muffins och är supergoda. Mixer smakar alltid mixer, tycker jag i alla fall.
    //joanna

• Icapika

Muffinssmet skall man göra själv från grunden, mix använder jag inte faktiskt. Inte för att vara elak mot de som gör det, men jag vill göra dem från grunden.

Svar på tråden Amerikanska muffins?