• Tjockomammut

var får jag ta på kryckor? FK godkänner varken sjukskrivning eller havandeskapspenning.

Jaha, nu har man försökt det mesta, Men det är tvärstopp. Jag är inte sjuk utan gravid. Thats it!  Jag ska jobbba heltid med utvecklingstörda stå/gå trots att jag knappt kan stå på benen. Så nu undrar jag.. var fårt jag tag på kryckor.. ska jag ringa husläkaren eller BM?

• Svar på tråden var får jag ta på kryckor? FK godkänner varken sjukskrivning eller havandeskapspenning.
  • Me o Mike

Hmm dom e helt otroliga fk.. Vad ville du bli sjukskriven för? Vilka krämpor har du??

• PixieKatt

Sjukgymnasten ringer man för att få kryckor. Får du problem, hör av dig till mig, jag har kryckor som jag haft pga foglossning.

• Prinsessan Viktoria

Hejsan,
    vad konstigt att du inte får hjälp genom BM till sjukgymnasten för avlastnings hjälpmedel !
    Jag själv har besvär av svår foglossning och ländryggsproblem.
    I vecka 16 fick jag träffa sjukgymnast som ställde diagnosen.
    Fick då även sjukskrivning. och har nu fått förläng sjukskrivning till 20 februari-08
    (Du kan läsa om allt i min blogg)
    Har bäckenbälte/sackrobälte,bassängträning och ska imorgon få utprovat en TENS apparat. Sjukgymnasten frågade om jag behövde kryckor men eftersom min Sambo hade ett par sedan tidigare använder jag dem.

Vad har du för problem?
    Varför fick du avslag från FK?

• Mrs Ray

Ja, graviditet är ju ingen sjukdom, som de säger... Själv hade jag jätteont under min graviditet. Hade en icke-gravid haft så ont som många av oss har (foglossning, järnbrist, svullnad, urinvägsinfektioner osv) så hade de blivit sjukskrivna utan problem. Jag förstår inte varför sådant som anses sjukskrivningsgrundande annars plötsligt ska vara normalt bara för att man är gravid. Smaligt är bara förnamnet!

Jag tycker att du ska försöka igen! be din läkare skriva ett nytt intyg, meds fler förklaringar. Det brukar ju finnas en läkare kopplad till MVC som säkert vet hur man ska skriva för att sjukskrivning ska godkänas.

• Mrs Ray

inte smaligt, utan skamligt....förstås. :)

• Tjockomammut

jag har foglossning helt enkelt. sjukgymnasik kommer inte på fråga, det gör för ont! det är en pina bara att kliva in i bilen.

• Prinsessan Viktoria
    Tjockomammut skrev 2007-12-13 13:55:19 följande:
    jag har foglossning helt enkelt. sjukgymnasik kommer inte på fråga, det gör för ont! det är en pina bara att kliva in i bilen.
    Vad har du då för BM/läkare?
    Har du skickat med allt som FK behöver som underlag?
    Verkar ju jätte konsitgt att du int beviljas hjälp
  • Annamaja

Man har ju alltid rätt att ta ut föräldrapenning dom sista 60 dagarna innan bf. och det är väl för att typ alla gravida har problem speciellt i slutet av graviditeten som dom inte godkänner sjukskrivninar dom sista två månaderna.

• reblan

Vet inte var du bor, men i GBG visade det sig gå snabbast att få tag på kryckor på Sahlgrenskas akutmottagning.
    Ja, det är konstigt att du inte får hjälp med foglossningen. Det finns trots allt en del som kan hjälpa. Själv har jag fått akupunktur (men tyckte inte det givit något resultat) och har just idag fått rådet av min nya läkare att ta magnesium 3 ggr om dagen. Hon menade att alla gravida i Tyskland rekommenderas detta, och förstod inte varför det inte görs i Sverige. Så, jag vidarbeordrar detta råd också till er andra drabbade! Har börjat ta dem idag och vet ännu inte om det ger resultat.

• Tjockomammut

jag fick avslag eftersom de inte godkänner foglossning,

Svar på tråden var får jag ta på kryckor? FK godkänner varken sjukskrivning eller havandeskapspenning.