• Miola

Vad är skillnaden mellan välling och ersättning?

Har en dotter på 10 mån som jag ska sluta amma nu. Hon älskar att äta välling, men ersättning har hon aldrig gillat. Så nu tänker jag - funkar det att mata henne med välling trots att hon inte är 1 år ännu eller ska jag försöka truga i henne ersättning. Och vad är det egentligen för skillnad mellan välling och ersättning? Funkar det lika bra med båda? Eller varför är den ena bättre än den andra?

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan välling och ersättning?
  • esandis

Det finns vällning både från 6 mån och 8 mån...min dotter är 5 1/2 mån och äter välling från 6 mån....

• Miola

esandis: ja. min dotter är 8mån vällingen. kanske inte var tydlig med frågan - jag tänker rent näringsmässigt. man "ska" ju amma i ett år och då tänker jag på det som ska ersätta amningen. funkar det lika bra med välling som ersättning?

• esandis

Tror välling är bättre än ersättning då där är mer näring och så i välling som hon behöver nu när hon är större... Och det mättar mer än vad ersättning gör....

• Miola

Ja, det var vad de sa på bvc också - att vällingen mättar mer än ersättningen. Men amning är ju på nåt sätt "bättre" än välling och ersättning ska ju vara mer likt amning, eller?

• esandis

Ja men tror det är bättre med välling när hon är så stor....min dotter vägrade ta ersättingen för några dagar sen så hon får hälften välling hälften ersättning nu....kunde tyvärr inte amma länge än till ca 3 1/2 mån...tror de får mer näring och vitaminer från vällingen som behövs....

• Jozan

Ersattning ar precis vad namnet talar om - ersattning for brostmjolk nar det inte kan ges till barnet. Brostmjolken ska inte ersattas med enbart valling och mat forsta aret. Valling bor bara ges ett par ganger om dagen eftersom det innehaller spannmal. Det ar lika illa som att ge flera mal med grot. Ersattning daremot kan (ska) utgora grundbasen for barnet hela forsta aret om barnet inte ammas.

• carola1977

Jag känner inte någon som ammat ett helt år och ingen av dem har börjat mer ersättning utan barnen har ätit mat, gröt och välling.

• Miola

Jozan: Det var den linjen jag var inne på - att ersättning ska vara i stället för bröstmjölk.

Men som carola säger - vet ingen som börjat med ersättning så här sent när barnen äter gröt och mat och välling. Så det borde väl inte vara någon fara? Barnen borde få i sig tillräckligt eller?

• Mamma igen 07

Om hon äter välling så behöver hon ingen ersättning, slutade ge min son ersättning när han var 6 månader och körde sen bara med välling!

Pierre 020813 och Saga 071102
  • esandis

Men det är ju inte ett måste att amma i 1 år varför ska man då ge ersättning i 1 år. Det är mer näring och vitaminer i välling som de behöver. Man kan om man vill ge hur många mål välling som helst...förutom majsvälling som man inte ska ge mer än två gånger max.....min dotter är sjuk och vill inte äta så för att jag ska få i henne något, äter hon välling alla mål om dagen nu....

Jozan skrev 2007-12-14 07:13:21 följande:
    Ersattning ar precis vad namnet talar om - ersattning for brostmjolk nar det inte kan ges till barnet. Brostmjolken ska inte ersattas med enbart valling och mat forsta aret. Valling bor bara ges ett par ganger om dagen eftersom det innehaller spannmal. Det ar lika illa som att ge flera mal med grot. Ersattning daremot kan (ska) utgora grundbasen for barnet hela forsta aret om barnet inte ammas.
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan välling och ersättning?