• inflames

Hjälp! Vad ÄR det i halsen??

Min 5-åring har feber och är allmänt pottig och nu på eftermiddagen tappade han mer eller mindre rösten och klagar på att det känns "äckligt och konstigt" i halsen. Inte ont, bara konstigt, irritersamt. När jag skulle titta honom i halsen (för och se om det ev. var halsfluss) så dyker det upp nånting bakom tungan!!! En köttig grej som liksom poppade upp när han tryckte ner tungan. Alles nedaför gomseglet. Jag var tvungen att kolla på mig själv, men icke! Vad tusan är det för nåt??? Är det en alien eller har alla barn sådär?
    Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Vad ÄR det i halsen??
  • Murram

Epiglottis kanske? dvs struplocket. Om du stoppar dina fingrar riktigt långt bak i din egen hals, om du kan, kan du känna en lite hårdare sak. Brukar vara lättare att se på barn.
    Kan bli inflammerad och man får då epiglottit som är ett allvarligt tillstånd med feber och andningspåverkan, epiglottis brukar då beskrivas att det ser ut som en jordgubbe eller körsbär.

• Max mamma

Men om man har struplocksinflammation blir man väl jättesjuk å knappt kan svälja eller har jag fattar det fel?!
    Dessutom ät ju alla barn vaccinerad mot detta ,hur har det gått med barnet?
    /Camilla

• inflames

Hej och tack för svar.
    Andledningen till hans feber är antagligen 5-årssprutan om det kan ha nåt med saken ätt göra? Han har fortfarande hög feber och är hes med en konstig hosta. Jag har inte kollar ner i halsen något mer sen igår... Skulle ge honom flytande alvedon igår när han hade 40,5 i feber men han spydde på sekunden. Han fick ta en av lillebrors suppar, men dethjälpte inte så mkt... Han fick iaf sova hela natten.

Tack för att ni finns!!!

• Mamma S

Precis en sådan konstig sak upptäckte jag i min äldsta dotters hals när hon var i fem-sexårsåldern...
    Tänkte precis som du, är det en alien eller vad??? Tyckte det såg så äckligt ut att jag knappt kunde titta i halsen på henne... Hon hade inte ont eller andra besvär, men en gång när hon var sjuk och vi var på vc bad jag läkaren titta i hennes hals. Hon sa att den konstiga saken var struplocket, som ju alla har men som syntes ovanligt väl på min dotter. Skönt att veta att det är normalt, men uuuuusch vad läbbigt det var...:-/

• inflames

Haha! Sköt att veta att det är "normalt" då! (Jag har inte heller kunnat titta mer, jag har så livlig fantasi! Men maken sa att den inte syns lika väl nu iaf! )

Svar på tråden Hjälp! Vad ÄR det i halsen??