• Mary Wollstonecraft

Hur länge kvar på BB på Akademiska i Uppsala?

Har bf i dag, men än så länge ingen bebis! Dock undrar jag hur länge man kan tänkas bli kvar på BB på Ackis här i Uppsala? Vill de att man stannar, eller skickas man hemså snart som möjligt? Och hur är det, är det ett trevligt ställe man vill vara kvar på eller kommer man att vilja hem direkt? Många frågor, vill gärna höra om era erfarenheter!

• Svar på tråden Hur länge kvar på BB på Akademiska i Uppsala?
  • getingmidja

Om du är förstagångsföderska vill de säkert att du stannar ett dygn.
    Efter 6 timmar får man ju åka hem om man vill, om alla mår bra. (Dock hade jag aldrig gjort det själv.)
    Det är himla lugnt, man brukar få ett eget rum. (Om det inte är fullbelastat.)

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Cia o krabaten

Beror ju på om allt funkar som det ska.

Jag akutsnittades för snart 3 år sen och var kvar i 1,5dygn innan jag tjatade hem mig
    Allt funkade bra med både min kropp och amningen.
    Min mammakompis som fick samtidigt hade en normal förlossning, men tyckte att amning osv var jobbigt och var kvar i 4 dygn, hemma ett och tillbaka i 2 dygn till.

• Mary Wollstonecraft

Ok, låter ju som om man kan bestämma lite själv då :) Har fått för mig att de nästan sparkar hem alla efter 12 timmar nuförtiden! Det är dessutom svårt att veta hur man kommer att känna det, kanske vill man bara hem, kanske vill man stanna så länge det går..

• Rebecka Alicia

Min dotter är född i uppsala å ja e jätte nöjd
    dom som jobba där är guld värda! om du är förstföderska kommer du säkert få stanna 1-2 dygn om allt går bra. jag fick stanna 3 dagar men fick kateter efter förlossning så d va därför.

Annars e d jätte trevligt där. Trevliga personal å fräscha rum

• trollmammsis

har själv inte fött barn här men en fd granne har fött 3 i uppsala och 1 i gävle, hon blev helt chockad hur bra det var i gävle ( tycker jag emd )  sen en granne här där vi bor nu gick privat i sthlm för hon vägrade föda här... men som sagt, inga egna erfarenheter..och vad gör man??   tar det som finns

• himla

har fött båda barnen här i uppsala..... första var ju en månad för tidigt född så vi var inne i en vecka... men sista dagarna var vi bara inne några timmar å resten var vi hemma på permission för han mådde såå bra !

med tjejen som kom på kvällen fick vi sova kvar över natten å sen vänta på att hon skulle kollas å vi skulle skrivas ut å kom hem på em dagen efter....

du kan nog vara lugn å sen får man nog själv känna lite hur man vill ha det när man väl är där så försöker de nog att lyssna på dig så gott de kan !!

Lycka till ...

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥mf 0511 & 0711♥
  • Jambosana

Födde 4 på morgonen och åkte hem kl 17 samma dag. Ville bara hem. Tyckte det var jätteskönt att kunna vara hemma och ha BB-på-väg som kom varje morgon 3 dagar efteråt och tog sig all tid i världen. Ingen stress och jag slapp ligga i fel säng och lyssna på andra mammors snarkningar och deras bebisars skrik.

• hewa

Det vanligaste är nog att man är kvar en natt i alla fall som förstföderska. Men man får åka hem redan efter 6 timmar om allt är bra. Vi åkte hem så tidigt vi kunde, 1an föddes 9.20 och vi åkte hem strax innan 18. Sen ringde BB-på-väg morgonen efter och bestämde tid med oss när de skulle komma! Älskar BB-på-väg, utan dem hade jag inte känt mig trygg i att åka hem redan första dygnet! De är kanon! Lite kul dessutom, när 2an föddes var det samma barnmorska från BB-på-väg som kom till oss, och hon kom ihåg oss. Sånt glädjer en mamma!

• lunaria

Gäller BB-på-väg alla som bor i Uppsala län?? jag var på BB i Gävle för jag bor närmast där, men tyckte deras behandling av en var fruktansvärd! funderar på uppsala nästa gång trots 10 mil dit för att slippa BB, men undrar om man kan få BB-på-väg trots långt avstånd...

• EllaBlue

Fick första barnet i Uppsala i juni och var kvar över natten. Kändes bra. Man fick göra precis som man ville - stanna längre eller åka hem. Mår mamma och barn bra får man åka efter 6 timmar, men det är inte så vanligt. Vi blev jättebra bemötta av alla.

• jerseyko

Jag är/var förstföderska, från vi lämnade ytterdörren hemma tills vi var hemma igen tog det 9½ timme ungefär.

Sonen var ute 08:04 och sen väntade jag bara på barnläkaren och så fort han kollat på sonen packade vi och skrev ut oss. Lovar att det var låååååånga timmar.

Min förlossning gick, ja bokstavligen "plopp" och jag slutade blöda, sprack inget och han sög tag ordenligt.

Måndag: Sonen föddes
    Tisdag: BB på väg ringde, han åt när de ringde så de kom inte på besök
    Onsdag: BB på väg kom på besök, kollade naveln, visa ur jag handmjölkar och tog blodprov (han va lite gul)
    Torsdag: BB på väg kommer och gör PKU blodprov
    Fredag: Åker in till akis och gör hörselkoll, väger och barnläkaren kolla på honom.

Jag bor utanför Björklinge. 

• Sussa06

Vi bor i sthlm men när vi skulle föda så var det fullt överallt och vi fick åka till Uppsala.. Just då när vi var påväg dit var jag inte speciellt lycklig över att behöva skumpa bil i 45 min..

Men ack vad glad jag är över att det blev Uppsala! Vi fick eget rum med två sängar så sambon kunde sova kvar, en sköterska som kommer så fort man ringer på dem. Detta är vårat första barn och vi var rätt osäkra/oerfarna, men vi fick ett enormt stöd. Vi var kvar i 3 nätter, 4 dagar.

Lycka till

• Jambosana

Tror att BB-på-väg bara är för Uppsala stad med omnejd. De som kommer längre bort ifrån får ofta stanna kvar, för uppstår någon komplikation är det lättare för oss som bor i stan att hasta upp på en återkoll.

Jag var otroligt nöjd med både Förlossningen och BB-på-väg. BB var jag aldrig på, så det vet jag inget om.

• Lucky Me

Vi blev kvar på BB-avdelningen på Ackis i 14 dygn! Vi slog nog rekord. Tjejen kom i v 36+0 men var inte i behov av Neo så vi fick lyxtreatment och blec kvar på familjeBB. Inte vanligt...

MEN jag ville hem efter 2 dygn kan jag säga, men vi var tvångsintagna kan man säga...

Personalen var underbar och allt var super.

• Raven Waves

Blev igångsatt på ackis nu i oktober...personalen på förlossningen var väl okej, men när vi kom upp på BB avdelningen så träffade vi bara massa surtanter, och allt var jättehemskt! Fult rum och kall mat och världens dåligaste bemötande! Fick ingen "säng" till bebisen, fast jag bad om det, så jag fick sitta upp i sängen hela natten med bebisen i famnen, och vågade inte somna. Dagen efter åkte vi hem, för jag vägrade vara kvar!!

Förra gången jag födde så var det på danderyd, och där var allt helt underbart! Fick den bedövning jag ville ha, blev peppad under krystandet och fick världens dunderbemötande! Efteråt gosade vi ner oss i dubbelsängen på patienthotellet i nästan fyra dygn och det var hur mysigt som helst!

Kommer ALDRIG föda barn på ackis igen om det skulle bli aktuellt med flera barn! Jättebesviken är jag! Men antar att jag nog bara hadde optimal otur....

• Malinski79

Jag födde på tisdag morgonen å då frågade de direkt om jag ville åka hem eller stanna kvar..Vi stannade kvar tills dagen efter,när man är första gångs föderska vill de ju gärna se att amningen kommer igång ordentligt..

Nää BB på väg åker INTE till alla i Uppsala län,vi bor ca 4 mil från Uppsala å hit kom de då inte...Det va "vanlig" distrikssköterska som kom hit en gång,men hade kontakt med dem ändå!

Tycker Akademiska är ett GULD ställe att föda barn på,de tar väl hand om en..Vi fick oxå eget ru,JÄÄTTE skönt då...

Lycka till å glöm inte andas!!!!!

• jerseyko

Kan ju säga att personalen på förlossningen var helt underbar men hon som var chef på familje BB tycker jag var väldigt otrevlig, men det var en syster där sen som kom in och berätta en massa saker och hon var supertrevlig.

Vi åt frukost på förlossningen och lunch uppe på familje BB och maten var helt okey.

• bambigirl

Med första barnet låg vi kvar i 3 dygn, snittades och behövde det.

Andra barnet kom kl 20 på kvällen och åkte hem kl 15 dagen efter. Ville hem direkt på morgonen men hade kateter och de ville kolla så man kunde tömma blåsan efter den osv så därför blev vi kvar.

Jag tycker personalen är jättebra på bb. Rummen är inte så trevliga och maten är sådär.

Svar på tråden Hur länge kvar på BB på Akademiska i Uppsala?