• Xemma74

Cystor på äggstockarna

Jag har en fråga. Jag sökte upp gyn idag då jag har malande smärtor i magtrakten och att jag inte har fått tilbaka mensen efter mitt sena missfall för 2 månader sedan. Det visade sig att jag hade en 2 cm stor cysta på ena äggstocken och flera små på de andra. Hon sa att det bara var att vänta och se och att de skulle försvinna av sig själva. Hon sa också att det inte gick att blir gravid så länge de fanns.

Har någon annan erfarenhet av detta? Hur länge sitter de där? Kan man ha ägglossning ändå? Vet någon varför det blir så här? Kan det ha med den avbrutna graviditeten och hormonkaos att göra?
    (Jag har läst om PCO och de symtomen stämmer inte in på mig, så det tror jag inte att det är.)

• Svar på tråden Cystor på äggstockarna
  • Love4cats

Hejsan!

Jag har en vattencysta som brukar svälla upp och ömma vid mensen men några dagar efter går den till sig och allt känns som normalt igen. Jag har ofta väldigt ont kring äggstockstrakten innan och under mensen så jag får en förvarning om vad som är på G.

Men min ägglossning fungerar som den ska iaf och cystan är inte i vägen alls fast det är olika beroende på hur nära det sitter. Får jag besvär av den senare så blir det ev. titthålsoperation men innan vi ev lyckats bli gravid vill de inte röra något.

Jag har inte själv fått mf men vad jag förstått av andra trådar så kan det ta lite tid innan kroppen återhämtar sig och cykeln börjar fungerar normalt igen.

Hoppas du får flera svar   

Varje steg är ett steg närmare...
  • Bebislängtan 82

Jag har blivit gravid när jag haft cystor så det går visst.

Har själv en på höger äggstock på 3 cm med blod i som jag haft i 3 mån så dom ska operra bort den OM ja inte är gravid igen,BIM nästa vecka

• Xemma74

Tack för era svar! Det lättar ju hjärtat lite. Undrar varför läkaren sa att det inte gick att bli gravid.

Jag antar att det enda jag kan göra är att försöka må bra och gå på åtekontroll för att se att cystorna inte växer.

• Love4cats

Om de är för nära och/eller blockerar äggstockarna kan man få göra en titthålsoperation för att få bort de men har svårt att förstå varför hon säger att det inte alls går. Visst passagen kan hindras beroende på men det ska ändå fungera.

Varje steg är ett steg närmare...
  • Knytets mamma

Min gyn.läkare sa angående cystan jag hade efter sista MA som var en MOLA, att det är vanligt att det blir äggstockcystor efter en graviditet. De brukar försvinna av sig själv.

• Xemma74

Tack igen för era svar. Psykiskt har jag reagerat på beskedet som om läkaren sa till mig att jag har blivit steril. Jättejobbigt, jag är helt utslagen mentalt.

Jag tror hon menade på att hormoncyklerna inte kan fungera om man har en cysta.

• Blondin Egogirl

Hejsan TS
    Jag har haft cystor i 20 år, fram och tillbaka.. Är lite av stamkund på gyn skulle jag tro.
    Iallafall har ja opererat mig hela 12 ggr med titthålsop och vanlig op.

För mig verkar cystorna komma periodvis och de blir stora, en del blir blodfyllda en del blir vattencysta.
    Jag får otroliga smärtor och får ta morfintabletter för att få bukt med smärtorna.
    Nu har jag en cysta på 6 cm som ligger och trycker på andra organ och jag får även störtblödningar. Har nu börjat med ett gulkroppshormon (provera) som jag ska äta i 2 mån och se om det blir någon skillnad på cystan i storlek. Om ite så blir de op igen

Läkarna kan inte förstå att jag får cystor hela tiden och att de misstänker att det är något jag kommer få ha till jag kommer i klimakteriet. Tar de bort äggstockarna så tror de cystorna kommer någon annanstans. Läkarna har inte vart med om maken till att jag får så här mycket hela tiden.

Men kan trösta dig med att barn har jag fått Hela 4 st, så du kan nog vara lugn..

Kram på dig

Gud jobbade i 6 dagar, sen har ingen j*vel sett röken av honom
  • Xemma74

Oj, vad jobbigt med så många cystor. Men tröstande att höra om dina 4 barn!

Ja, jag hoppas att cystorna försvinner snart. Det verkar ju som om de är orsaken till att jag inte får min mens tillbaka. Men samtidigt så verkar det ju vara så att man kan ha mens och cystor samtidigt.

• Xemma74

Nu har jag pratat med en annan läkare på telefon bara för att få en "second opinion".

Han sa att cystor upp till 2 cm var normalt under själva ägglossningen och att det faktum att man såg flera små blåsor på andra äggstocken snarast var ett tecken på att cykeln var på väg att starta igång. Han avfärdade allt den andra läkaren sa som "trams".

Så nu känns det ju lite bättre. Fast lite snurrigt.

• jenjen79

jag upptäckte att jag hade en cysta (ca 6cm)när jag gjorde ul i v12, för att jag var gravid. så det var uppenbarligen inga problem att bli gravid med den... sen opererade jag bort den i förra veckan för att jag inte skulle få problem senare i graviditeten, och det gick bra det med, fast jag är gravid.

så det går nog bra för dig med!

• Xemma74

Jag fick mens 23/12 och ÄL 9/1. ÄL identifierade jag med LH stegring och temphöjning, så det borde ju verkligen vara en riktig ÄL. Trots cystor.

• Bispan

Det beror helt på vilken sorts cystor du har. Gulkroppshormoncystor kan störa ägglossningen men har du endometrioscystor är det vanligast att ägglossningen inte störs. Fråga vilken sorts cystor gyn misstänker att du har.

Efter vad jag har förstått ställer oftast inte små gulkroppshormoncystor till med så mycket "fysiska" problem på äggstockarna. Endometrioscystor är även då de är små "elakare" då blodet orsakar en ständig inflammation i buken och senare bildas ofta sammanväxningar i buken som eventuellt kan störa äggledarnas rörelser och göra det omöjligt för dem att fånga upp ett befruktat ägg. I samband med endometrios är det också vanligt att ha IBS (Irritable Bowel Syndrome).

Nu ska jag inte måla fan på väggen och det är mycket möjligt att din cysta beror på missfallet och inget annat.

Lycka till med att bli gravid!

• Käärleksbarnet

jag höll på att dö pga av en blod fylld cysta som hade " exploderat" i magen som läkarna sa..det blev akut titthåls operation för at suga ut blodet jag hade i buken... idag känner jag en oval sak som sitter 2 cm ovanför höger äggstock..tror jag ska dö vilken minut som helst..har ingen aning om vad detta långa är för något..Någon som vet??

• mezzi

jag hade en cysta på 5 cm som blockerade min ägglosning. så visst kan det hända att cystan gör att du inte kan bli gravid men behöver ju inte vara så. men gör en undersökning hos någon annan oxå, inte bara prata på telefon då det lätt blir missuppfattningar då!

• Vickan1234

Jag fick en cysta på vänster äggstock som var 9x6cm samt vrida äggstockar , blev gravid men fick missfall väldigt snabbt så,det är möjligt

Svar på tråden Cystor på äggstockarna