• råttan07

Barn i Sälen?

Hej!
    Vi ska åka till Sälen (hundfjället) i februari, jag aldrig har varit där och det är första gången vår son ser en skidort (jättespännande).
    Han kommer att vara 7 nästan 8 månader när vi är där.
    Ni med erfarenhet, har ni några bra tips?
    Hur gör man med bebis om man ska åka skidor (slalom och långfärd)?
    Hur klär man honom?
    Tips på bra bebisaktiviteter i de området?
    Vad är bra att ha med sig?
    Eller bara andra saker som är bra att tänka på? :))

• Svar på tråden Barn i Sälen?
  • Xara

Hur hurtig är du ?

Vi hade vår knatte med oss i den åldern, men vi är inte sådana föräldrar som slänger upp bebisen i ryggan och kastar sig nedför Väggen om man säger så.

Vi turades om att åka slalom i början, men jag tyckte det var vansinnestråkigt att åka upp och ner själv och inte få vara med bebis & make vid den tiden. (Nu hade jag nog uppskattat 'egentiden', men då var jag fortfarande väldigt ihopkopplad med bebisen mentalt sätt ).

Långfärdsskidor, då är det pulka/ryggsäck som gäller om man har en stillsam (sovande) bebis. Tyvärr inget alternativ för oss, vår ville inte sitta i någon pulka eller ryggsäck.

När vi var där (har för mig att det var försäsong), fanns det inga bebisaktiviteter/möjligheter i Hundfjället. Det fanns ett lekrum i Lindvallen, tog faktiskt bilen dit i ren desperation för att låta knatten kravla omkring nere i en källarbunker bland jättelego och andra leksaker någon halvtimme-timme.

Nä jag tyckte faktiskt att skidresa med bebis var skiiit. Inget jag skulle rekommendera, faktiskt!

• Elisabet

Hundfjället är jättebra med barn, men då framför allt från tre år och uppåt. Vi har dock haft med våra barn från de att de var 8 månader. Finns väl inte så mycket för dem att göra då, men å andra sidan kräver de ju inte så mycket underhållning. Vi har turats om att åka skidor medan den andra varit med barnet i stugan eller ute i vagnen. Tror att det nu finns någon liten lekhöra i "värmestugan" också. Att dra barnet i pulka efter sig när man åker skidor är ju också bra om barnet gillar det och man själv orkar.

• Cocarola

I Hundfjället finns en badanläggning, det är trevlig omväxling om man har en bad-bebis! Annars får man titta på de stora barnen i lekhörnan i värmestugan, eller i lekrummet inne på hotellet.

En vetekudde (som man värmer i micron) är suverän att lägga i åkpåsen i vagnen, så har bebisen varma och goa tår i flera timmar även om det är höga minusgrader ute (en oöppnad burk mat eller nappflaska med vatten blir också varma och goa tills det är dags för mat). Ha sufletten upp när barnet sover, det håller värmen kvar i vagnen. Om det blåser kan man ha regnskyddet utanpå vagnen. Kylan kommer underifrån också, så grunda med en fårfäll.

Är det soligt så skyddar små små skidglasögon bebisens ögon; kom ihåg att snön reflekterar extra mycket sol.

Våra barn har älskat att sitta i bärmes på ryggen, men man kan inte göra alltför långa turer eftersom de sitter still och därmed fort blir kalla.

Man får turas om att åka skidor, och den som har barnet får gå promenad och förhoppningsvis sitta och dricka kaffe i solen någonstans!

Svar på tråden Barn i Sälen?