• Anonym (Gravid)

Inte tillräckligt upphettad mozarella?

Jag har precis varit på Pizza hut och ätit en pizza med mozarella, trodde det var ok om den är upphettad, men nu läste jag att den måste vara upphettad till bubblande het. Det var inte den här då man fortfarande såg ost "stänger...

Tror ni den har kommit över 70 grader ändå?
    Blev lite orolig..

• Svar på tråden Inte tillräckligt upphettad mozarella?
  • Monalisan

men mozzarella ost är ju pastöriserad?

• Thalis

Mozzarella går bra att äta!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Anonym (Gravid)

Enligt SLV.se så ska man tydligen undvika även mozarella, endast äta den om den upphetats till bubblande het.

• Me o Mike

ja mozzarella är helt ok att äta!

• viseversa

men det är om den inte är pastoriserad.Och dom flesta är det nu för tiden.Och även om den inte var det så tror jag inte du behöver vara orolig!Det är lite hysteriskt detta med vad man får äta och inte! jag drack opasturiserad mjölk i två veckor när jag var garvid.Tänkte absolut inte på det.Och dottern föddes med tio fingrar och tio tår och fullt frisk! Hur tror du dom gjorde förr i tiden när dom BARA drack opasturiserad mjölk och en mamma annat "farligt" När dom var gravida men det gick bra ändå!!

Anonym (Gravid) skrev 2007-12-13 20:13:33 följande:

Enligt SLV.se så ska man tydligen undvika även mozarella, endast äta den om den upphetats till bubblande het.
  • Me o Mike

Ja det där med mjölk.. Jag såg nyss att den jag har hemma är lågpastoriserad!! Det borde väl egentligen vara lika ok som högpastoriserad??

viseversa skrev 2007-12-13 20:18:30 följande:
    men det är om den inte är pastoriserad.Och dom flesta är det nu för tiden.Och även om den inte var det så tror jag inte du behöver vara orolig!Det är lite hysteriskt detta med vad man får äta och inte! jag drack opasturiserad mjölk i två veckor när jag var garvid.Tänkte absolut inte på det.Och dottern föddes med tio fingrar och tio tår och fullt frisk! Hur tror du dom gjorde förr i tiden när dom BARA drack opasturiserad mjölk och en mamma annat "farligt" När dom var gravida men det gick bra ändå!!Anonym (Gravid) skrev 2007-12-13 20:13:33 följande:
  • viseversa

ja jag ttror inte man behöver vara så orolig för allt hela tiden!
    Min mamma åt mögelostar hela sina två graviditeter och jag och min bror är nästan aldrig sjuka och inte har vi fått men av det heller!!

MulleNuh skrev 2007-12-13 20:19:53 följande:
    Ja det där med mjölk.. Jag såg nyss att den jag har hemma är lågpastoriserad!! Det borde väl egentligen vara lika ok som högpastoriserad??
  • Me o Mike

Nä det är ju för listerian..

viseversa skrev 2007-12-13 20:22:46 följande:
    ja jag ttror inte man behöver vara så orolig för allt hela tiden!Min mamma åt mögelostar hela sina två graviditeter och jag och min bror är nästan aldrig sjuka och inte har vi fått men av det heller!!
  • mamyleine

Såg på TV 4 förra året om att man kommit fram till att moderkakan skyddar mot dom flesta gifter och att det faktiskt INTE är farligt om man ätet tex möggelost nån till några gånger under graviditeten. Därimot är det inte bra att äta det dagligen men att äta en gång ÄR inget som skadar barnet. Så ät din mossarella du.

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • idisb

jag ha hört o läst det är ok att äta  men den ha ju varit inne i ungen o även om den börjar stelna igen så ha det ju varit upphettad

• viseversa

ja nu ja då kan jag förstå att man inte äter.Men när jag låg i magen var det inget listerialarm!!
    Inte när hon väntade brorsan heller!!

MulleNuh skrev 2007-12-13 20:25:40 följande:
    Nä det är ju för listerian..
Svar på tråden Inte tillräckligt upphettad mozarella?