• fyran

hyperaktiv hund

Har märkt att min hund inte är riktig som andra. :) Världens underbaraste men otroligt hyperaktiv. Det är inte understimulering och jag tror inte heller överstimulering, utan helt enkelt en hyperaktiv hund. En cavalier som är 11 månader och nyligen kastrerad. Skulle gärna få lite råd om hur man ska göra för att lugna ner honom. Har provat med att stryka på bröstet men det funkar inte. Någon mer med liknande problem?

• Svar på tråden hyperaktiv hund
  • Rickeby

Visst kanske hunden är hyperaktiv men då finns det garanterat en anledning till det. Vad får den för motion och mental träning och har ni gjort passitivitetsträning och i så fall hur då?

• Sweetkattis

mmmm, min var likadan tills hon blev ca två år. nu är hon drygt sex oxh fortfarande väääldigt aktiv men inte som förr. nu KAN hon bli trött..

kan inte råda dig så mycket, långa promenader och mycket lek. och visa att du uppskattar när han är lugn...

• fyran

Jag vet att det finns en anledning, men jag har också läst mycket och förstått att det faktiskt finns visa som medfött är hyperaktiva.

Vår dag ser ut så: vi går ut på en morgonpromenad där vi bor, undefär en kvart. Sen en längre promenad mitt på dagen, mellan 45 till 1 1/2 timma. Och en kvällspromenad på en 15-30 min och kvällspinken. 3 gånger så övar vi koncentration inne, har fått höra att han itne ska leka kasta/hämta lekar och sånt utan fokuslekar, han är jättesmart så jag gömmer godisar i lådor å sånt så han får lista ut hur han ska komma åt den.

Vore det inte så att han bodde hos mig och jag såg detta så skulle jag nog tro att det var ägaren som var lat men det är faktiskt så att hunden är hyperaktiv. Jag hade en tax förrut och inga problem med honom på detta område.

• Rickeby

Nu försvarar du dig som om att jag kritiserat dig och så var inte fallet.

Har man problem med sin hund måste man helt enkelt komma på vad som gör den det, jag tror inte på att vissa hundar skulle vara födda hyperaktiva. Visst är aktivitet individuellt men när det slår över till hyperaktivitet är det ngt som blivit galet.
    Försök tänka ut nya saker att aktivera honom mentalt med. Att leta godis i lådor och så är bra ett tag men när hunden har fattat hur han ska göra så kräver det ingen tankeverksamhet längre. Lär in massa olika trix och moment som du sen kan kombinera. Var också tydlig med att aktiv är man ute och att när ni är inomhus ska det vara passivitet, vi har en tex inte-springa-regel inomhus.

• fyran

Har du några bra tips på sådana problemlösningar. Han är VÄLDIGT smart så lyfta locket lärde han sig på tre försök och nu går det ju av bara farten. En annan sak vi prövade var leksak under en möbel fastbundet med ett rep, det tog inte många försök innan han fattade att han skulle dra i repet för att komma åt leksaken.

• Rickeby

Oj, det finns ju hur mkt som helst. Börja med sitt fint, stå på bakbenen, ligg död, rulla runt, high five, sitta med godis på nosen och vänta på varsegod, vinka, höger och vänster tass, gå åt höger och gå åt vänster. Sen kan du kombinera flera moment vilket gör det svårare förhunden exempelvis sitt fint och vinka.
    Sen finns det ju "nyttogrejer" som att tända lampan, stänga dörren, dra av strumpor, plocka ut saker från golvet (nycklar, pennor, små pappersbitar).
    Vet inte om du har erfarenhet av lydnadsklasserna eller planer att hålla på med det men det är alltid kul och användbart att träna på momenten hemma även om man inte vill tävla, exempelvis ordentligt fotgående, platsliggning, läggande och ställande under gång, rutan, fjärrdirrigeringen och apporteringen.
    Att få gå ett spår brukar också trötta ut de flesta hundar. Gå ett spår och sätt klädnypor i grenar så du kommer ihåg vart det var, vänta en timme och gå ut med hunden i sele och långt koppel och låt den följa spåret, ge godis när hunden kommit till slutet men lägg inte godisen på marken innan då ger det för stark luftmarkering. Lägg ev godiset i en tät låda i slutet som du öppnar när hunden spårat klart.

Att söka efter mat och byten (leksaker) är en sån naturlig egenskap för en hund att det inte kräver så mkt av hundens hjärna när den väl förstått att det brukar funka att antingen bita, snurra, dra eller krafsa.

Svar på tråden hyperaktiv hund