• Elisabet

Karon Beach med små barn

Vi dunderar på att åka till Karon Beach i mars och undrar om någon varit där med barn. Våra är 2 och 5 år. Det jag fundera på är hur staranden är. Det står att det fort blir djupt, men borde de inte kunna bada ändå? Undrar också om det är väldigt stökigt eller om det finns något "genuint" kvar. Har varit på Phuket flera gånger tidigare, men innan barnen och tror att mycket hänt de senaste åren men tidigare var väl Karon Beach i vart fall lite lugnare än Patong. Undrar om det fortfarande är så?

• Svar på tråden Karon Beach med små barn
  • Twinkel

Det är ju väldigt exploaterat Men vi var där med våra barn ( 5år och 6 månader)precis och trivdes bra. Det gick höga vågor större delen av tiden som vi var där men när det lugnade ned sig så var det inga problem att bada med den stora bara man var med i vattnet. Annars kan man åka till Kata som skall vara bättre.
    Karon är lugnare än Patong Ganska skönt ändå att vara på ett ställe där det är nära till flygplatsen och bra sjukhus när man reser med barn. Dinogolfen i kata är kul om man vill göra något en eftermiddag och en dag var vi på central festival ( puket 400baht per resa. ) En anna dag var vi på jungle ceklyon i Patong. Det var ganska skönt att komma ifrån värmen och stosa i affärer och speciellt mataffären

Hoppas ni får en bra resa!

• Elisabet

Tack för svar. Jag förstår att Karon Beach (eller Phuket) överhuvudtaget inte är så exotiskt, men som du skriver känns det realtivt tryggt med mat och sjukvård i tahiland jämfört med t.ex. Indien som kanske är lite mer spännande.

• Elli47

Karon Beach är lite läskigt för barn, det är undervattensströmmar där vissa tider på året och så är det som sagt lite "brant" också. Nai Harn är toppen för barn däremot!

• oOmejaOo

Nai Harn var min absoluta favorit när jag var till thailand(utan barn)

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
  • Billabong
    Elli47 skrev 2007-12-15 23:55:37 följande:
    Karon Beach är lite läskigt för barn, det är undervattensströmmar där vissa tider på året och så är det som sagt lite "brant" också. Nai Harn är toppen för barn däremot!
    oOmejaOo skrev 2007-12-19 20:49:57 följande:
    Nai Harn var min absoluta favorit när jag var till thailand(utan barn)
    Var ligger det?
  • PALGBG

Hej, jag rekommenderar att hellre åka till Khao Lak där det är väldigt lugnt och lagom oexplaterat. Själva har vi legat vid Kaho Lak Beach och där är det naturreservat så det får inte finnas solstolar och båtar direkt på stranden. Väldigt fint och fräscht. För att komma in till Khao Lak centrum tog man en Taxi som tog ca 10 minuter och kostade ca 30 kronor. Till flygplatsen tog det knappt en timme och till Phuket International Hospital ca 1 timme och 15 minuter (den lokala läkaren besökte oss på Hotellet ett par gånger under vår vistelse och han var underbar och väldigt duktigt - bättre service än i Sverige). Knappt två timmar att resa till Patong med taxi. Patong är väligt överexpolaterat och jag lovar att en natt där med en tvååring räckte. Åk dit och shoppa en eller ett par dagar är oslagbart men det finns även bra shoping i Khao Lak. En stor varning är att INTE åka till Phi Phi - om ni varit där tidigare så rikerar ni att förstöra er fina bild av Phi Phi som mer känns som ett skräpigt Ibiza. Åk istället till Similan Islands från Khao Lak som erbjuder bra snokling, underbar vit sand och turkost vatten och knappt någon bebyggelse. Båtresan tar ca en timme från Khao Lak. Om ni inte ska köpa paketresa kan jag rekommendera ett Hotel som heter Emerald - det håller på att byggas och är nästan färdigt. Hörde att en vecka i bunglaow precis vid vattnet och poolen kostar 2900 kr där. Låter överkomligt tycker jag. Längtar att få åka tillbaka snart.

Lycka till!

P.s. Glöm inte att läsa Khao Lak-tråden.

• Annikamed2barn

Jag tycker Karon är så där. Jag bor hellre på Kata Beach om man ska bo på Phuket, lite lugnare men inom lagom avstånd till allt. Håller med om att Nai Harn är fint, dit åkte vi taxi flera gånger. Vi kommer besöka Khao Lak också. Det bästa med Thailand är ju att det är så lätt att ta sig runt så jag hoppas att ni gör det för det finns så mycket att se!

• buffybus

jag tycker om karon beach iallafall.... vi bodde så nära kata så vi kunde bara promenera dit o shoppa lite... var i patong 1 dag o gillar inte det alls...alldeles för stökigt...

trivdes super i karon iallafall...fin fin strand....och där va rätt mkt vågor när vi va där...tyckte i o för sig att det va skit kul...men vi ska dit med en 10 månaders..nästa vinter och vet inte om jag vill ha dem vågorna då precis....

BF 11 feb =)
  • litti

kom hem idag från ett soligt karon beach o vi trivdes super.. nu hade vi iofs med oss våran snart 5 månaders dotter så hon kan ju inte bada själv, än:( men hur som helst så var det en del höga vårgor o rätt så strömt tyckte vi men visst kan man bada där med barn oxå men nästa gång vi åker tillbaka så är hon ju äldre o då föredrar jag att bada vid kata beach där det är väldigt långgrunt o barnen kan springa omkring själva lite lättare o bada! men vill på i karon, tyckte det var alldeles perfekt ställe att vara på. Vi bodde på waterfront och mycket bättre än så kan det inte bli tycker jag:)
    lite synpunkter från mig.

• City

Hej!

Patong är för stökigt tycker jag, men där är fina stränder. Karon är lugnare än Kata, men Kata har lite bättre stränder. Vågorna är högre på Karon, och det är inte lika långgrunt som Kata. Däremot gillar jag Karon som ort.

Nai harn är mycket barnvänligt, det finns en härlig liten lagoon där, men ibland finns det små osynliga manter som bränner både barn och vuxna. Har inte begripit om det är strömmarna eller tidvattnet som gör att dom dyker upp.

Khao Lak är nog det lugnaste alternativet, men jag har inte varit där efter Tsunamin. Personligen kan jag inte tänka mig att bada där eftersom, jag du vet...

Och, om du vill ha genuint och lugnt kan du prova Nai Yang.

Jaa... vet inte om du blev klokare nu. Jag bor på Phuket/Chalong och jag badar iallafall helst på Kata med min 2-åriga son. Ibland åker vi till Nai Harn, men som sagt, vi rusar upp från vattnet när lille Melvin 2 år börjar klaga på att det svider....

Svar på tråden Karon Beach med små barn