• FamiljenEriksson

Ni som har elemant vid fönster och gardiner...

Ber om ursäkt om det är fel forum.

Men i vardagsrummet har vi panellångde i fönstren som kommer ner över elementen. Hur gör ni? Jag vågar inte ha elemanten på då jag är livrädd för att dom ska ta eld eller liknande...

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ni som har elemant vid fönster och gardiner...
  • Rickeby

Mina panelgardiner vidrör inte elementen och jag tror inte det börjar brinna för att de bara snuddar i. Nyare element ska nog täckas över ordentligt och vara på maxvärme för att det ska ta eld, men visst borde man kanske vara försiktig.

• FamiljenEriksson

Det är gamla element som vi inte hunnit byta sen vi flytta in. Ett rum i taget :) Alla andra rum har kappor men just vardagsrummet är stort och har panellängder. = kallt... Men jag är förr rädd för att lägga igång dem.

• LML

Måset väl va bättre o plocka ner gardinerna om du e så orolig. Skulle avlida av kyla annars om d hade varit jag.
    Är det el-element eller vatten/olja? El-element är risken större för brand, men som ovan nämt måste man täcka över dem - de börjar inte brinna om gardinerna snuddar elementet. Har du vatten element så är faran ännu mindre. Lycka till

• FamiljenEriksson
    LML skrev 2007-12-13 21:42:50 följande:
    Måset väl va bättre o plocka ner gardinerna om du e så orolig. Skulle avlida av kyla annars om d hade varit jag. Är det el-element eller vatten/olja? El-element är risken större för brand, men som ovan nämt måste man täcka över dem - de börjar inte brinna om gardinerna snuddar elementet. Har du vatten element så är faran ännu mindre. Lycka till
    I just det rummet är det el-element...
  • LML

Aaaahhh illa. Kan du inte nåla upp gardinerna så dom blir "lagom" långa?

• FamiljenEriksson
    LML skrev 2007-12-13 22:10:46 följande:
    Aaaahhh illa. Kan du inte nåla upp gardinerna så dom blir "lagom" långa?
    Så är det kappr som gäller föe annars kommer det se "illa" ut...
  • versan

Hejja!
    Lätt att lösa.
    Köp band tyngder (finns i välsorterade sybehörsbutiker eller Jotex m,m...
    Sy fast dom längs ner på fållen så håller gardinen sig stilla eller trä in dom i en befintlig fåll.
    Jag har själv dom i en sladdrig duschdraperi och dom hänger rakt ner mot golvet och smetar inte fast på kroppen.
    Bandet med tyngder kan du köpa på metervara.
    Och hittar du inte dom så gå till ett bygg varuhus och köp kedja på meter vara och trä in i fållen.
    Problemet löst!
    Lycka till.... mvh Versan som gillar att sy.

• versan
    versan skrev 2007-12-13 22:18:21 följande:
    Hejja! Lätt att lösa. Köp band tyngder (finns i välsorterade sybehörsbutiker eller Jotex m,m...Sy fast dom längs ner på fållen så håller gardinen sig stilla eller trä in dom i en befintlig fåll. Jag har själv dom i en sladdrig duschdraperi och dom hänger rakt ner mot golvet och smetar inte fast på kroppen. Bandet med tyngder kan du köpa på metervara. Och hittar du inte dom så gå till ett bygg varuhus och köp kedja på meter vara och trä in i fållen.Problemet löst! Lycka till.... mvh Versan som gillar att sy.
    Haha... jag menar att duschdraperiet inte smetar fast på kroppen lite otydlig där jag.
Svar på tråden Ni som har elemant vid fönster och gardiner...