• Anonym (trött)

ihållande munsår...nån??

Har haft problem med munsår en längre tid nu.
    Sprack upp i sidorna hela tiden under flera månaders tid.
    Gick till apoteket o de sa att det nog beror på b-vitamin brist.
    När jag "sköter mig" och tar vitaminerna som jag ska så slutar det spricka men det irriterade runt om är kvar (har pillat mycket).
    Det är som små prickar eller blåsor o jag börjar bli orolog för att det är någon sjukdom.

• Svar på tråden ihållande munsår...nån??
  • Anonym (herpes)

Herpes? Kan bryta ut sent i livet...Jag har samma och det är herpes...

• Velour

Ojsan! Flera månaders tid?

Det är nog verkligen dags att du söker läkare.

När jag fick munherpes (ja, jag vet att det låter förjävligt) för första gången så var det väldigt utspritt och mkt. Jag fick till och med i svaljet. Men då sa läkaren till mig att första gången är jobbigast. Jag fick salva mot munsår samt att jag själv gurglade varmvatten med salt i.

Det munsåret höll i sig en bra tid kan jag säga dig. Läpparna sprack o blödde väldigt mycket. Kunde knappt le eller gapa stort. FYYYY!

Men sök läkare så att du med säkerhet vet vad det är för nåt.

• Anonym (trött)

vad innebär det om det är munherpes?
    Hur får man munherpes?

Usch vill inte att det ska vara munherpes.
    På apoteket frågade jag om jag ska byta lypsyl ofta så det inte "smittar mig igen" men då sa hon bara nej detta smittar inte, det e ju inte herpes!?!?

• Anonym (fundersam)

testa att applicera lypsyl med fingret och se till att du tar tillräckligt direkt sp du inte för tillbaka bakterier, sen tvättar du händerna nogrant.

• Anonym (trött)

det står att man bland annat inte ska kyssas när man har herpes..... va fan!!!
    Åååå jag vill inte att det ska vara herpes, men inser att det måste vara så det är.
    Hur ska jag kunna hålla mig ifrån att kyssa min sambo!?!
    Tänk om jag redan smittat honom, han lär inte bli så glad då.
    Fy detta får inte vara sant:(

• Janneman

Det är inte säkert alls att det här herpes. Det kan säkert lika gärna vara svinkoppor (jag tror det heter Impetigo på Latin) det får man lätt om man "pillar i sår". Det finns salva med Penicillin att köpa. Microsid, och jag tror att den är receptfri.
    Brukar hjälpa kanonbra. Sen kan de faktiskt vara eksem också. Huden runt munnen är känsligare än man tror och kombinationen med pill och saliv mm. när man har munsår sliter på huden så det kan bli eksem. Dessutom är min erfarenhet av Herpes. Att det gör ont som fan. Jag får på läpparna ibland vid förkylning och det går knappt att nudda utan att det kommer tårar.

Gå till vårdcentralen så får du reda på vad det är, i stället för alla gissningar på FL (inklusive min)

• Anonym (trött)

Janneman

Å vad glad jag blir över det du skriver.
    Efter allt om herpes var jag deppig men skötte "såren" mycket bättre, inget pill o tvättade munnen o händerna ofta.
    Allt försvann på bara ca 1,5 dagar sen nu är min mun fin igen=)

Men självklart så ska jag kolla upp det ändå, kan ju mycket väl vara herpes.
    Men det gjorde aldrig ont iallafall så jag hoppas att det inte är herpes.

Svar på tråden ihållande munsår...nån??