• Vågen

Kan man måla på våtrumstapet?

Vi har köpt ett hus, vi ska måla/tapetsera om alla rum, men hur gör man i tvättrumet där det finns en hemsk våtrumstapet? Kan man måla över den med färg bara? Det står bara tvättmaskin därinne så det kommer inget vatten på väggarna...
    Nu ser det ut som en katt har kräkts lingon och blåbär på väggen...

• Svar på tråden Kan man måla på våtrumstapet?
  • Helen72a

vet inte säkert... men tror inte att det går... tror nog att det skulle börja flagna efter ett tag

/ Helen

• Champagne

Sökte lite på nätet och hittade det här svaret på alltombostad.se:

Tyvärr, svaret på din fråga är nej. Att måla om en våtrumstapet är ingen bra idé. Även om du kan få färgen att sitta kvar kommer den att förbli kladdig. Detta har med mjukmedlet i tapeten att göra.

• Molnet

Jo jag målade om mitt gamla badrum och det höll i 2-3 år och jag duschade tom på väggarna! Har för mig att det var en speciell färg, hör efter i en målarbutik!

• Molnet

Ok mot slutet var det inte lika fräscht men om ni ändå inte ska duscha och därmed 'slita' på väggfärgen så kan det faktiskt hålla längre!

• Jindra

Läte precis i någon tidning att de har kommit våtrumsfärg...minns inte så mycket mer, men hör i en färghandel

• Vågen

Alltså det finns ju våtrumsfärg, men fungerar det att måla direkt på våtrumstapeten?
    Sunflower;
    kan inte själv hitta svaret på alltombostad. Men tack för svaret...

• kissemjao

Jag har målat på våtrumstapet i tre lägenheter, med våtrumsfärg. Har fungerat utmärkt!!!

• MayaPiraya

Mina föräldrar har det i sin dusch, det är någon slags våtrumsfärg ovanpå tapeten.
    Problemet är ju att denna ska "härda" i tre veckor, dvs du kan inte använda badrummet under den tiden.
    Sedan har dom haft hiskeliga problem, de har varit tvugna att måla om 2 ggr (en gång om året) för att färgen släppt och bubblat sig.

Så, ja, det går, men det är inget jag rekomenderar....

• Vågen

MayaPriaya:
    Tack för svaret. Nu ska vi inte använda det som vårutrymme då det bara står en tvättmaskin därinne. Vi ska ha det som tvättmaskinrum, blöjbytesrum, dammsugarrum. Inget vått ska på väggen i direktkontakt. Då kanske det är annorlunda? (hoppas hoppas hoppas!!!!! )

• MayaPiraya

då bör det ju faktiskt inte vara några problem, de har ju detta i sitt dushutrymme och det blir ju väldans blött. Har ni det i ett våtutrymme som egentligen inte är det i den meningen så tycker jag att det inte borde vara någon fara.
    Anledningen att det bubblade var ju pga fukten o vätan.

• Lilldetta

Att måla på badrumstapeten går men är mer en provisorisk lösning.Du kan använda våtrumsfärg . Tänk bara på att tvätta av väggarna ordentligt innan för att få bort alla kalkavlagringar och tvålrester och så.

(Jobbar i färgbutik.)

Svar på tråden Kan man måla på våtrumstapet?