• Metropolis Diana

Strimla potatis till janssons?

Jag ska göra Janssons i år igen. Men tidigare år har jag rivit potatisen och det blir ju inte som en riktig Jansson. Så jag undrar hur ni gör? Hur strimlar man potatis lättast och får bäst resultat med Jansson??

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Strimla potatis till janssons?
  • MissB

Tänkte precis ringa och fråga min svärmor detta, super tråd. Jag har en matberedare men tycker det blir för kladdigt och funderade på att skära för hand.

Grand Cru, en sån där såg jag hos en förre detta killes mamma, hon älskade sin med. Vart kan man köpa den?

• Metropolis Diana

Jag tänkte då också på om man kan göra för hand, för köpa en maskin bara för Janssons...nja... lite överdrivet för mig men förmodligen värt det... ?

• Metropolis Diana

Aha en sån känner jag igen, undrar om inte mamma hade en sån...

vad kostade den?

• jummie

Metropolis Diana skrev 2007-12-14 09:35:39 följande:

Jag tänkte då också på om man kan göra för hand, för köpa en maskin bara för Janssons...nja... lite överdrivet för mig men förmodligen värt det... ?
    En sån Mouli Julienne används inte endast till JAnsson..den är så pass bra att jag nog har fram den ett par ggr i veckan året om när jag lagar mat!!
  • Champagne

Jag har fått min Men jag vet att man ibland kan fynda såna på loppisar Kanske en välsorterad ICA-affär eller Verner&Verner har en sån? Tradera?

• Metropolis Diana

Jag skrev det innan jag såg bilden. Datorn laddar bilder så slött...

Drog den snabba slutsatsen att det lät dyrt och exklusivt ;)

Men den påminner ju om en vanlig matberedare, riven potatis blir ju inte så bra till jansson. Vill ju ha lite grövre. Såg i omröstningen att många gör för hand...hur stora görs strimlorna då??

Någon som strimlar för hand här?

• jummie

Åhh jag kom på en anna manick..som man drar för hand. MAn "spetsar" fast potatisen o så kan man strimla den i pommesstrolek. Ska se om jag hittar nån bild på den..har för mig att den brukar finnas på TV-shop.

Svar på tråden Strimla potatis till janssons?