• AlexandraLuleå

hörselgångsinflammation, hjälp snälla!

det var beskedet jag fick av vc när jag sökt för mitt öra igår. då var hela hörselgången igentäppt och det var bara en smal springa.

började ta örondroppar igår och sakta blev det bättre, tog alvedon/ipren under tiden pga smärtan, inatt blev det värre, och idag  har jag mer ont än jag hade igår kväll.

är det normalt att det blir bättre och sen sämre?
    redan tagit 6 alvedon idag och det bultar hela tiden, böjer jag mig framåt så skär det som knivar i huvudet, och jag kan knappt öppna munnen, tur att jag inte är hungrig för jag skulle aldrig kunna äta känns det som, enbart flytande, men det gör ju även ont att svälja

känns som att huden runt örat är varmare än övrig hud, men har inte tagit  tempen för att kolla och jag äter ju alvedon så det tar ju ner febern om det nu är så att jag har lite.

vad tycker ni, ska jag söka igen eller är det här normalt?
     något tips för att det ska bli bättre?

• Svar på tråden hörselgångsinflammation, hjälp snälla!
  • Hägris

dropparna(terracortil?) avsvällande, tex rinexin eller mollipect högläge med huvudet och värktabletter... Skulle jag ta, men ring sjukvårdsrådgivningen och hör!

försök förstå vad jag menar istället för att stirra på vad jag skriver.!!
  • AlexandraLuleå
    Hägris skrev 2007-12-14 12:58:48 följande:
    dropparna(terracortil?) avsvällande, tex rinexin eller mollipect högläge med huvudet och värktabletter... Skulle jag ta, men ring sjukvårdsrådgivningen och hör!
    precis, terracortril heter dropparna
    mollipect, då tänkte du på halsen va? har något annat hemma med: cocciliana- etyfin.
    kanske går att ta?

har ringt vc, men dom har ju sådant system att dom ringer upp, och dom skulle inte höra av sig fören 15,10
  • Hägris
    AlexandraLuleå skrev 2007-12-14 13:12:32 följande:
    precis, terracortril heter dropparna mollipect, då tänkte du på halsen va? har något annat hemma med: cocciliana- etyfin.kanske går att ta?har ringt vc, men dom har ju sådant system att dom ringer upp, och dom skulle inte höra av sig fören 15,10
    cociliana är inte avsvällande, det är hostdämpande men mollipect funkar på hela kroppen =)) (värsta supermedicinen)  
    försök förstå vad jag menar istället för att stirra på vad jag skriver.!!
  • AlexandraLuleå

jag åkte in till vc, sambon kom hem och var helt förskräckt då hela ärat var svullet och illrött

på vc fick jag en ung läkare (troligtvis fortfarande under utbildning) men han var helt ok, först misstänkte dom att trumhinnan (tror jag det var) hade exploderat, men då jag sa att det inte kommit något blod så var det ju okej Men nu sitter jag med en stark antibiotikakur som skall hjälpa mot det mesta, har fått i mig lite glass iaf så jag kunde ta min medicin!

• Anna i Hult

Du har förmodligen fått en djupare infektion, även i örat! BRA att du fick pc! Det ska lägga sig på högst två dygn, då ska du vara bättre. Om du inte kan röra vid örat eller får hög feber skulle jag åkt till akuten på sjukhuset!

• AlexandraLuleå
    Anna i Hult skrev 2007-12-14 19:02:01 följande:
    Du har förmodligen fått en djupare infektion, även i örat! BRA att du fick pc! Det ska lägga sig på högst två dygn, då ska du vara bättre. Om du inte kan röra vid örat eller får hög feber skulle jag åkt till akuten på sjukhuset!
    ja jag hoppas att det släpper snart, inatt var 4:e dagen jag knappt kunde sova (fast inatt var längsta natten hitils på sammanlagt 3 timmar).

känns som att det är ett tryck i örat, och när jag skall dricka så känns det som att trycket "byggs upp" och sen kommer det en skarp skarp smärta så jag nästan hamnar i tårar

får se imorn hur det känns, måste få sova snart känner jag
  • Anna i Hult

Det är örontrumpeten som är svullen, det kan hjälpa att dricka 10 ml Mollipect, som är avsvällande. Näsdroppar är också bra att använda.

• AlexandraLuleå
    Anna i Hult skrev 2007-12-15 12:18:12 följande:
    Det är örontrumpeten som är svullen, det kan hjälpa att dricka 10 ml Mollipect, som är avsvällande. Näsdroppar är också bra att använda.
    så mollipect kan hjälpa mot det? då ska jag genast gå och ta det, är bara ett par timmar kvar innan vi ska på julbord så det vore ju trevligt om jag kunde äta och dricka utan tårar!
Svar på tråden hörselgångsinflammation, hjälp snälla!