Ni som smakat på Coca-Cola kokt Julskinka!
Vad föredrar ni? "Vanlig" jul skinka eller den som kokats i Coca-Cola?
Vad föredrar ni? "Vanlig" jul skinka eller den som kokats i Coca-Cola?
till jul vill jag ha vanlig ugsbakad skinka. Annars gillat jag skarpt skinka som kokas i coca-cola gör det rätt ofta.
Har aldrig hört det förr?! Men det låter spännande, hur smakar det, smakar det mycket annorlunda?
Finns recept? På coca-cola skinkan alltså
Delar med mig av recept på skinka i coca cola
ca 2kg lättrimmad skinka
1 lök skalad & delad
2 liter coca cola (äkta vara, ej light)
exempel på griljering:
ex 1. 1 msk mörk sirap (rågad)
2tsk senapspulver
2msk råsocker
ex 2.
2-3 msk marmelad (tex körbär) eller gelè
1/2 msk rödvinsvinäger
1 tsk paprikapulver
Lägg skinkan i en gryta, helst med svålen nedåt, tillsätt lök en och coca-colan. Låt det hela koka upp, sänk sedan värmen så att det sjuder, lägg på ett lock (lite på glänt)och sjud i ca 2 1/2 timme. koktiden räknar man ut genom att räkna ca en timme per kilo, (om skinan är kylskåpskall tar det lite längre tid innan den är genomkokt)
Under tiden skinkan kokar värm ugnen till 225grader.
När skinka är klar låt den ligga en stund till den svalnat något så att den går att hantera.
Ta bort svålen, men lämmna kvar ett fettlager som man skårar med en vass kniv i rutmönster. ( pynta ev varje runta med kryddnejlikor).
Om man gör griljerings ex 1: pensla skinkan med sirapen, klappa fast senapspulvret och socker på ytan.
ex2: Lägg marmelad eller gelé, paprikapulver och rödvinsvinäger i en kastrull och vispa över stark värme tills det kokar Låt sjuda tills det blir en siraplik massa.
Pensla sedan på skinkan.
Lägg skinkan sedan i en långpanna, ställ in i ugen i ca 10-15min eller tills den fått fin färg. Ta sedan ut skinkan ur ugen och låt den vila innan man skär upp den.
Är supergott!
Aldrig hört om coca-colakokt skinka men däremot är grillmarinad med coca-cola oslagbart, det "mörar" köttet så det blir såååå gott!
Har även provar att koka skinka i julmust, samma recept byte bara ut coca-colan mot julmust.
Det var inte alls dumt det heller.