• Ina79

Hur mycket välling får era 1 åringar?

Har en son på ca 1 år... Han älskar välling och eftersom jag ammade honom i enbart 3 månader har flaskan också varit hans stora tröst och sällskap när han ska sova eller är ledsen.
    Ibland får han välling uppåt 4 ggr per dag...
    Jag är jätterädd för att han ska bli en tjock unge...

• Svar på tråden Hur mycket välling får era 1 åringar?
  • PetraGos

Min dotter är 15 mån och kan vissa dagar få upp till 3 gånger per dag fortfarande.. och hon är definitivt inte tjock.. vanligast får hon morron och kväll..
    Varför inte låta barnet få bestämma när dom är redo att sluta!!?

Tycker att det är helt okej..

Lycka till!!

• Korint

Jag tror inte det är nån fara, om han börjar lägga på sig kan du kanske minska lite dels på hela vällingdosen och kanske göra den något tunnare. Om han gillar sin välling så mycket tycker jag självklart du ska ge den!

Välling är dessutom jättebra att äta, jag tycker det är synd att ta bort den. Det kan man gärna fortsätta med även som vuxen. Det är väl isåfall flaskan som kan vara lämplig att ta bort så småningom, men det är klart att det är härligt att få ligga i sängen och dricka välling så länge man är liten, det är väl en jätteskön morgonrutin? och inget spill blir det heller...

Min 15-månaders son dricker ca 3 dl välling både morgon och kväll, med en skvätt extra rapsolja i för han är lite liten och väldigt aktiv. När han så småningom inte behöver lika mycket energi kommer jag minska på mängden, men välling ska han få så länge han vill.

• Pyre på väg

Meja dricker välling 2 gånger per dag. Vi erbjuder henne 250 ml, men hon dricker bara ca 150 ml. Vissa dagar äter hon som en kratta och då får hon välling efter middagen också. Hon är så liten och tunn och kan behöva llite extra.

Vissa barn älskar välling då tycker jag att de ska få dricka. Andra barn som vår Meja dricker inte så mycket som vi hade önskat. Det är så olika.

Meja 070120
  • adams morsa

Nu är min son visserligen bara 9½ månad men svarar ändå...

Han dricker ungefär 220 ml i samband med läggning på kvällen och ibland får han lika mycket i en flaska på morgonen, bror på när han vaknar då vi inte brukar äta vanlig frukost förns kl 9.

• millan1977

Min son åt också mängder av välling i stort sett hela första året.. 300 ml morgon och kväll, ibland ett mål på dagen. Han åt även mat med GOD aptit och vägde dryga 13 kg vid ett-års kontrollen

När han blev 13 månader ändrades plötsligt aptiten... Nu dricker han kanske 100-150 ml morgon och kväll. Äter bara en halv smörgås istället för en hel, en halv skiva blodpudding istället för en hel osv.

Jag tror de äter det de behöver! Å lite extra hull är bara sött - och dessutom skönt när de blir sjuka!
    Så länge det är mat och inte sötsaker å andra onyttigheter som orsakar extravalkar på en sån liten är det helt ok!
    Dessutom kommer snart dagen då de springer av sig och blir smalisar!

• dobermann lover

hejhej

lillan som e 14 månader får välling när hon lägger sig både på dagen och kvällen och ibland vaknar hon så mycket som 2-3 ggr/natt och då får hon också välling! tror inte det är nån fara

• Aphjärnan

Vår 15 månaders får alltid morgon och kväll ( 200 ml ) och ibland någon gång på dagen oxå

• Carrsingen

Felix 1 år får 320 på kvällen och ibland nattmål med lika mycket, på morgonen varierar det, allt mellan 200-320 ml..

• MARIA99

220 ml till frukost & samma till kväll. Riktiga mål mat under dagen

• linhen

Min tjej äter när hon ska sova, 230ml, och en liten slurk, 100ml, vid 23-00-tiden. Hade gärna givit på morgonen men hon vill inte ha... Välling är bra och nyttigt enligt mig.

• Mamma och Mor

Då dottern äter gröt morgon och kväll så blir det välling max en gång/dag och då sällan mer än 150 ml.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Tuzza

Sonen, 15 mån, dricker 280 ml på kvällen och 220 ml tidig morgon.

• stenbock77

Dottern är 14,5 månader och får välling på morgonen och kvällen. Ca 220 ml. Är ej tjock.

• Xenia

Jag kollar inte så exakt hur mkt han äter. Men på kvällen slukar han hela flaskan (280ml tror jag det blir). På morgonen samma mängd i flaskan, men helt olika hur mkt han äter från dag till dag. Vet inte om det är 120 ml kvar eller 60ml. Alldeles för trött för att öppna ögonen! Men det är två gånger om dagen som han får välling iallafall. Morgon och kväll. Vaknar han på natten får han också välling, men då brukar han inte vilja ha på morgonen så det blir ändå två gånger om dagen.

• Raven80

Min son ddricker välling 2-3 gånger per dag......på morgonen vid ca 04.30-05.00 å på kvällen och i bland blir det mellis, men det är nu mer sällan.

• SatuSv

min tjej dricker 3ggr om dan 280ml på kvällen,110ml på natten o sen på dan mellan 110-200ml.ammar oxå men kanske bara 1 gång om dan.

• SatuSv

o jag blandar ut det med morotsjuice,annars vill hon inte ha:-/

Svar på tråden Hur mycket välling får era 1 åringar?