• Julimamma 2007

Lättlagad festmiddag med kyckling

Hej!

Vi ska ha gäster imorgonkväll och jag har helt idé torka.... Har tänkt mig något med kyckling, helst lättlagat och gärna med potatis till (gratäng eller liknande) Vi blir sex personer och till dessert har jag gjort en mockaglass tårta som står i frysen.

Snälla finns det någon som har något gott och lätt!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Lättlagad festmiddag med kyckling
  • Maria40

Flygande Jakob?
    Kycklingfileér, bacon, banan, grädde + tomatpure, jordnötter, salt (tänk på att bacon och jordnötterna är salta också) ev. ost ovanpå och in i ugnen 200 - 225 grader ca 30 minuter.

• kobra

jag rekommenderar som vanligt att gå in på ica.se och leta på oreganokyckling,,,supergott och lätt

• Barbabok

Ännu enklare, snitta upp kycklingfileér, stoppa i valfri Creme Bonjour, lägg i ugnsfast form, slå över en 3a grädde, in i ugnen. Passar bra till potatisgratängen som dessutom kan stå inne samtidigt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • teasmamma

Här kommer mitt tips..snott av en kompis :)

Lägg kycklingfileerna i botten av en gratängform. Blanda 10dl cream fraich (till ca 1 kg kyckling) inte lätt utan vanlig. Pressa i vitlök, 100 gram rökt skinka och 150 gr riven ost...men om man som vi gillar ost så kan man givetvis ta mer..*ler* In i ugnen ca 40 min...blir supergott. Servera med ris o sallad o kanske lite vitlöksbaugetter för att lyxa till det..

• Jujja

kycklingfilé som du delar i tre delar o trär på spett(stek i stekpanna så de får fin färg o sen ca en kvart i ugn)...m klyft potatis, sallad o en kall cremefraichesås(basilika,vitlök,lite honung,salt o peppar)

• Jujja

Kyckling med jodnötssås är ju oxå väldigt gott.

Jordnötssås:

1 brk cocosmjölk, ca 1 dl hackade jordnötter, 1-2 klyftor vitlök, ca2 msk socker, soya o 1 tsk sambal oelek.
    kokas under ständig omrörning eftersom det är socker i.  oj va gott det blir!!

Svar på tråden Lättlagad festmiddag med kyckling