• 6kimpa6

Saffran= abort medel

Undrar om det är några som har nå erfarenheter.
    Min kille fick höra av kocken där han bor att saffran har används som abortmedel (stora mängder, men ja vet inte vad som är mycket och inte), kanske inte i Sverige men nån stans....
    Ja som ÄLSKAR lussekatter och har tryckt i mig ett flertal dom 2 senaste veckorna. Nu är ja inte gravid men försöker..... Hoppas på + på julaffton :D men att inte äta flera lussekatter

säg gärna vad ni vet om detta.

• Svar på tråden Saffran= abort medel
  • BeataBus

Jo du kan visst äta lussekatter. Det e sååå liten mängd det gäller...i 1 påse saffran e det 0,5 g saffran...

Så du kan lugnt mumsa vidare

Har en eller flera EGNA stalkers..*tydligen viktig*
  • Bebislängtan 82

Nej STORA mängder är inte bra oavsett om man är gravid eller ej

Men dom mängderna finns inte i lusse bullarna man äter hemma om man så äter 10 eller 20 stycken.

Ät på du

• lokacitron

Har hört att om man äter 1 kg rent saffran så kan man dö. Men att äta lussekatter är ingen fara. Så ät ¨på du.

• Jiina

Jag har hört att saffran är farligt för vem som helst men då ska man äta flera gram under en kort period. Lussekatter är med andra ord ingen fara eftersom de innehåller så lite saffran!

• sär skriven

Oj, världens dyraste självmord?

lokacitron skrev 2007-12-14 16:48:31 följande:
    Har hört att om man äter 1 kg rent saffran så kan man dö. Men att äta lussekatter är ingen fara. Så ät ¨på du.
  • Pyret 85

precis, det är INGEN fara att äta lussekatter, det är 1g saffran i en sats lussebullar och man får ca 40 lussebullar på en sats.

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Teskedsmamman

Stora mängder saffran är giftigt, men den mängd vi har i mat osv är inte det minsta farligt. Tänkt inte på det du, njut av saffransbullarna!

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • trollmammsis

min mormor försökte gö en hemmaabort för ca 40 år sedan med bla saffran.... (hon lyckades inte, glad för det idag  )  men kan inte tänka mig att det är farligt i bak!! nej då borde det ju varnas

• Sofi 79

Kolla www.slv.se på sidan för gravida under frågor och svar.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Där står det så här:

Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande.

• 6kimpa6

Haha då blev ja jätte lättad....
    Men iblan känns de som ja äter lussebullar som ingen annan, men tur att ja som sagt inte har råd att äta bullar som innehåller 1 kg saffran *ler*
    Då ska ja fortsätta mitt saffrans ätande.... :D

• Samsmamma

ett kg saffran kostar "bara" ca 15 700kr hörde jag, så det är en riktigt dyr abort...!

Och man kan dö av att äta ett kg salt också.... eller dricka 50liter vatten på en gång... eller... eller... osv.

:)

Svar på tråden Saffran= abort medel