• Emblas mamma

förstoppad och kräks...

Hejsan!
    Är det någon som har erfarenheter med barn som är förstoppade och kräks upp allt det lilla hon äter....
    Gav lavemang idag och hon äter laktolos dagligen sen 2mån tillbaka.

• Svar på tråden förstoppad och kräks...
  • Zlato

ingen erfarenhet att hon kräks men däremot är min dotter förstoppad just nu å hon bajsar små pluttar hela tiden, byter blöja hela tiden.Hon är jätteröd stackarn. Finns lavemang receptfritt elletr har du fått det utskrivet?

• verrron

Varje gång min dotter blir förstoppad (minst en gång/mån)
    så kräks hon, kräks fontäner av vällingen men det är oftast det enda hon brukar kräkas av..dock ibland kräks hon även av annat..

Vid dessa tillfällen (när hon även kräks av "annat") är hon så förstoppad att "hela hon är full" som läkarna uttrycker sig, så vi har varit tvungna att komma upp på barn för att få vattenlavemang (det får man inte ge själv hemma..)

Hoppas det ger med sig snart!! Vad ger du för lavemang?

• Emblas mamma

Hon får microlax, som är receptfritt.
    Just nu vägrar hon varken äta el dricka.... lyckades få i henne lite välling o glass idag, men de kom upp efter 1,5-2h...

Verron: hur länge var er dotter förstoppad innan ni fick komma upp o ta vattenlavemang??

• verrron

Vi fattade inte att hon var förstoppad så efter att hon kräkts varje kväll i ca 1-2 veckor så ringde vi barnmott och fick då komma upp direkt och göra en buköversikt som då visade på förstoppning..
    (Hon bajsade alltså som vanligt trots att hon var förstoppad!)

Men jag tycker nog att du borde ringa rådgivningen..så du kanske kan få komma upp och ta ett vattenlavemang på henne.. man gör två ggr på raken men nån timmes intevall ev mer beroende på hur mkt förstoppad man är..
    Tänkte med tanke på att hon inte är så intresserad av mat och att de kommer upp igen...

Berätta gärna hur det går!!

• Emblas mamma

Vi får se hur hon är imorgon, pratade med barnläkaren imorse som sa att vi skulle börja med lavemang.
    Men det känns inge bra att hon varken vill äta eller dricka...

• LillElis

Detta låter inte bra. Jag råder Er att åka till barnakuten, så att Er dotter får ett lavemang. Vår son hade förstoppning i somras, jag fattade först inte eftersom han hade diarre (förstoppningsdiarre) Tillslut kräktes han. Han har haft tarmvred 2 ggr tidigare, så jag vågar inte vänta och påfresta tarmen någon mer gång. Om Er dotter inte fått ut avföringsklumpen som sitter fast så vänta inte längre, åk in. Fattar inte hur en barnläkare kan råda Er att vänta. Detta är allvarligt. Det finns andra lösande produkter för barn, ev movicol. Tala med en tarmterapeut om det.

• Mamma S

Säger som LillElis, åk in med henne! Hon kanske är så förstoppad att tarmen är helt full, då "vänder" det hon äter och hon kräks. Det KAN vara farligt att bli väldigt förstoppad, så jag skulle inte vänta.

Hur gammal är hon? När bajsade hon senast? Hårt eller löst? Röd i rumpan? Har ni gjort en buköversikt (röntgen) någon gång?

Jag har en dotter som har en svår förstoppning sedan drygt tre år. Några gånger har hon varit så förstoppad att hon kräkts, vi har då blivit inlagda (åker till akuten direkt när hon kräks) och hon har blivit tarmsköljd för att få ut allt. I vanliga fall brukar man dock ge Klyx vid förstoppning men min tjej tål inte det.

Laktulos är bra, men om bajset är hårt och svårt att få ut är det bättre med något som gör avföringen lös och därmed lättare att få ut, tex Movicol.

• Emblas mamma

Hon är 1,5 år och har haft problem med trög mage sen hon var jätteliten och åt ersättning, men nu har det blivit värre.
    Hon fick ut en rejäl "korv" med mikrolaxet på fm. Hon åt en flaska välling i morse, sen dess har hon inte velat äta nånting, har fått i henne pyttelite vatten. Något som är positivt är ju att hon inte har kräkts nåt idag.... än.
    Barnläkaren sa att så länge hon inte var jättespänd i magen och inte hade ont så var det inget farligt. Skulle använda mikrolax i 2-3dagar, andra dagen idag. Hoppas att det släpper snart.

Hon är ju pigg för övrigt, lite hängig men det är ju inte så konstigt när hon bara har ätit lite välling varje dag sen i tors.
    Man känner sig så hjälplös när hon inte vill dricka eller äta. Dessutom så säger hon ju att hon vill bajsa men det kommer ingenting.

• Emblas mamma

Vi var in till akuten i lörd och fick hjälp med tjejen. Ska på utredning om Gluten och laktos nu, få se om det visar något.

• metallgem

Skönt att det löste sig, hoppas att det går bra på utredningen!

Svar på tråden förstoppad och kräks...