• Fian83

Skinkstek,Recept tack!!

Hej!Har en benfri skink stek..men vet ju inte vad jag sla göra med den!Bara lägga in den i ugnen,marinera den?????Är mkt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Skinkstek,Recept tack!!
  • Cora2005

Ett tips!

Ugnstekt skinkstek med ananassallad

4 portioner

1kg färsk benfri skinka
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1/2 tsk ingefära

Sallad:
    1 burk ananas krossad
    ca 3/4 l finstrimlad vitkål
    2 syrliga äpplen
    lite pressad citron

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg skinksteken i en ugnssäker form. Salta och krydda. Stick in en köttermometer så spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. Sätt in köttet i nedre delen av ugnen och stek tills termometern visar 70 grader, det tar 1 1/2 -1 3/4 timme. Gör salladen under tiden. Låt ananasen rinna av. Strimla kålen fint. Skär äpplet i tärningar. Blanda alltsammans och smaka av med citron. Ta ut steken och låt den stå 10-15 min, då blir den lättare att skära. Sås: Vispa ur formen med lite vatten och späd med mer vatten i en kastrull så det blir ca 6 dl. Smula i 1 buljontärning eller smaka av med fond. Rör ut 3 msk vetemjöl med några matskedar grädde. Låt såsen sjuda några min. Smaka av. Skär köttet i tunna skivor och servera med kokt potatis, sås och ananassallad.

Lycka till i köket!

• lena ekman

Jag tar tandoorikrydda och riktigt klappar in den runt hela steken. MYCKET!!!!!!
    Saltar lite och sätter in stektermometern. 150 grader i ugnen till den är 69 grader.
    Lätt och sköter sig själv. Har en elektronisk termometer som piper när det är klart.
    När det är ca 20 grader kvar kan man förberede potatis o dyl.

• Jennie Brunflo

Jag brukar göra den i en djup form.

Hacka lök och lägg i botten.
    Lägg på steken.
    Skiva lök och vitlök och lägg ovanpå och omkring steken.

Ta honung, ingefära, hackad vitlök, salt och svartpeppar och kör i micron i en mugg till det är riktigt varmt.
    Ringla över steken.

175ºC i nedre delen av ugnen med en termometer i. Ös efter sådär...45 minuter ungefär. (tar totalt kanske 1,5 - 1,75 timmar)
    Ta ut när köttet är 70ºC och täck med alumiumfolie. Låt stå till ni ska äta och skiva köttet precis före serveringen.

• musli

har aldrig min inne längre än till 65 grader, helst 60 grader för min del, men 65 grader då ska den ut eftersom den stiger några grader efter den är ute ur ugnen... annars blir den inte så där saftig och god...
    gjorde en igår senast... *mums*

• lata kocken Johanna

ja 63-65 grader och sen vila är lagom

jag brukar marinera med tex
    coca cola, färsk ingefära, chili och limeskal
    vitlök, apelsin och svartpeppar
    balsamvinäger, basilika och lök

Svar på tråden Skinkstek,Recept tack!!