• Rho74

Separation=Tillbakaflytt till Sverige

Finns det någon utlandsförälder som brutit upp ur sitt förhållande/skilt sig och flyttat tillbaka till Sverige med sitt/sina barn?

Hur gör man? Med jobb, bostad, dagis mm.?

Är på gång att bryta upp, men vet inte hur jag ska klara mig och tjejerna i Sverige. Dom är 3 år och 3 månader.

• Svar på tråden Separation=Tillbakaflytt till Sverige
  • Momsie

Hej!
    Jag vet inte om jag kan vara till ngn hjälp, jag flyttade hem från USA men för 5 år sedan.
    Var bor du nu?
    Var i Sverige ska du flyta?

• Rho74

Jag bor i Grekland och skall till Norrförort till Stockholm.
    Vet inte om jag klarar att flytta, men funderar på det.

• HannaHYLK

Varför skulle det inte gå? Min sambos syster skilde sig och flyttade med sina tvillingar från Sverige till England när de var 5-6 år och det verkar gått utmärkt.

• Rho74

Jo, men att flytta till Sverige igen när man har två barn att ta hand om och man inte har:
    Någon inkomst
    Någonstans att bo
    Någon barnomsorg, om man mot förmodan, får ett arbete

Min fråga är inte om det går, utan hur man går tillväga?

Vill ju att vi ska klara oss, inte tvingas bo på härbre...

• Momsie

Tycker du ska ta kontakt med den stadsdelen du tänkt att flytta till och höra med dom hur du ska gå tillväga, så länge du är svensk medborgare har du rätt till hjälp, men det kan ta ett tag att komma in i systemet med FK osv.
    Man har inte rätt till sjukpenning osv. förrän efter en viss tid, minns inte hur länge tyvärr, men är du inte lycklig där du är ska du inte vara rädd för att flytta hem, Sverige är Sverige och vårat sociala skyddsnät är rätt osalgbart...

Känenr du folk här hemma?

Rho74 skrev 2007-12-14 21:58:24 följande:
    Jo, men att flytta till Sverige igen när man har två barn att ta hand om och man inte har:Någon inkomstNågonstans att bo Någon barnomsorg, om man mot förmodan, får ett arbeteMin fråga är inte om det går, utan hur man går tillväga?Vill ju att vi ska klara oss, inte tvingas bo på härbre...
  • Rho74

Jo, jag har min mamma osv, men vill klara mig själv. Visst får vi bo där till en början, men det är ju ingen lösning.
    Det är så (jävla) svårt att VÅGA ta steget... Är ju inte miserabel här, men långt ifrån lycklig och bättre kommer det inte att bli...

• Amor Fati

Men om din mamma accepterar att ni bor hos henne till en början är väl det en bra lösning. Sen när du får jobb blir det ju lättare att hitta en bostad osv. Om din mamma bor i den kommun ni tänkt bo i blir det ju enklare iochmed att du kan sätta barnen i skola/dagis där. Annars måste du liksom börja med socialen redan från början och de är inte särskilt behjälpliga nuförtiden. De kommer i första hand göra allt för att du ska bo hos din mamma tills du klarar dig själv.

• lexa

En fråga bara får man bara ta barnen och flytta till ett annat land ifrån deras pappa? Även om man själv och kanske barnen är svenska medborgare.

Du kan säker ansöka om både bostadsbidrag, och dagis har ju max taxa på 1500 i månaden eller något för dagis avgiften.
    Sen kan du ju kolla med bostadsförmedlingen om du ska flytta till stockholm. Dom kanske har något långt ut i förorten men det är ju alltid en start. Har du klarat dig i grekland ska du nog klara dig i sverige.

Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt kram

Svar på tråden Separation=Tillbakaflytt till Sverige