• Anonym (Orolig)

Värk i bröstet 4 månader efter avslutad amning

Jag slutade amma för ca 4 månader sen. När jag fortfarande ammade och det gått många timmar mellan amningarna och brösten blev "överfulla" så spände det och värkte speciellt i det ena bröstet.

Nu känner jag ibland fortfarande att det värker i det ena bröstet. Det har ju ändå gått nästan 4 månader sen jag slutade amma så jag tycker inte att det borde ha något med det att göra.

Någon som varit med om samma sak eller som vet hur lång tid det tar innan alla känningar efter amning försvinner? Borde jag kolla upp hos läkare så det inte är cancer?

• Svar på tråden Värk i bröstet 4 månader efter avslutad amning
  • flickmamman

jag slutade amma helt för en månad sedan och jag har i dagarna också kännt värk i brösten så som då de var överfulla....
    de är dock supertomma....jättesmå (snyft)
    jag antog att det inte var något att oroa sig för men det kanske det är...

• Anonym (Orolig)

Mina är också supertomma.
    Det är säkert inget att oroa sig för så jag tänkte höra här först om någon känt detsamma. Vi får invänta fler svar.

• Anonym (Orolig)

Puffar

• Skrultan

Hej!
    Jag har efter 6 månader utan amning precis samma symtom, vissa dagar känns det inget alls, mendans vissa gör det jätteont.Ska till läkaren på fredag och undersöka vad det kan vara.
    Har du ont bara i bröstet eller strålar det upp mot armhålan oxå?

• Anonym (Orolig)
    Skrultan skrev 2007-12-16 00:42:51 följande:
    Hej!Jag har efter 6 månader utan amning precis samma symtom, vissa dagar känns det inget alls, mendans vissa gör det jätteont.Ska till läkaren på fredag och undersöka vad det kan vara.Har du ont bara i bröstet eller strålar det upp mot armhålan oxå?
    Det strålar även upp i armhålan emellanåt.
    Skriv gärna här igen när du varit hos läkaren. Sa läkaren vad det kunde vara? 
    Hur länge ammade du?  
    Kanske jag ska kolla upp det själv också då men sen verkar det ju ändå som att det är fler med samma symptom.
  • Skrultan

När jag pratde med sköterskan som jag bokoade tiden med så pratde hon om att det kunde vara en bröstmuskelinflammation, men hon tyckte det ändå skulle kollas upp. Lovar att tala om hur det gick/vad läkaren sa.
    Jag ammade tills min son var 8½ månad.

• Anonym (Orolig)
    Skrultan skrev 2007-12-16 01:12:17 följande:
    När jag pratde med sköterskan som jag bokoade tiden med så pratde hon om att det kunde vara en bröstmuskelinflammation, men hon tyckte det ändå skulle kollas upp. Lovar att tala om hur det gick/vad läkaren sa. Jag ammade tills min son var 8½ månad.
    Hur gick det hos läkaren?
  • Anonym (Orolig)

Puffar!

• Skrultan

Oj men hej förlåt, har haft allt för mkt julstress i huvvet för att komma ihåg att svara.

Jo läkaren trodde att det var nerver som låg i kläm i ryggen, pga allt konkande sista året, men för att vara säkra så fick jag även en remiss till mammografi, himla trevlig julklapp men lika bra att få det överstökat.
    Ska till sjukgymnast på onsdag och se om de oxå tror att det är nerver som spökar.
    Man blev inte så mkt klokare, men läkaren trodde inte det var ngt allvarligt iaf.
    Återkommer när jag vet mer.
    Hoppas du njutit av en god jul med god mat och massor av klappar!!

• Anonym (Orolig)
    Skrultan skrev 2007-12-31 00:37:35 följande:
    Oj men hej förlåt, har haft allt för mkt julstress i huvvet för att komma ihåg att svara.Jo läkaren trodde att det var nerver som låg i kläm i ryggen, pga allt konkande sista året, men för att vara säkra så fick jag även en remiss till mammografi, himla trevlig julklapp men lika bra att få det överstökat.Ska till sjukgymnast på onsdag och se om de oxå tror att det är nerver som spökar.Man blev inte så mkt klokare, men läkaren trodde inte det var ngt allvarligt iaf.Återkommer när jag vet mer.Hoppas du njutit av en god jul med god mat och massor av klappar!!
    Tack för ditt svar! Jag har också haft fullt upp nu i jul men imorgon ska jag ringa läkaren och kolla upp det jag med. Känns iaf skönt att veta att det troligen inte är något allvarligt men har väldigt ont ibland och hade vart skönt att bli av med det.
  • Skrultan

Hej TS
    Hur går det, har du fått ngn läkartid? Själv har jag vart hos sjukgymnast två ggr (och fler lär det bli) Han säger att jag är sne som en fjällbjörk, och att det inte alls är konstigt att jag har ont överallt, med alla nerver som är i kläm.
    I morgon ska jag på mammografi, lite läskigt men jag hoppas att det ska vara ok!!
    ha det gott!

• Anonym (Orolig)
    Skrultan skrev 2008-01-17 10:36:04 följande:
    Hej TSHur går det, har du fått ngn läkartid? Själv har jag vart hos sjukgymnast två ggr (och fler lär det bli) Han säger att jag är sne som en fjällbjörk, och att det inte alls är konstigt att jag har ont överallt, med alla nerver som är i kläm.I morgon ska jag på mammografi, lite läskigt men jag hoppas att det ska vara ok!!ha det gott!

Hej,

Ja, jag har varit hos läkaren. Hon sa att det finns håligheter i brösten och att det kan samlas vätska där och att det då kan spänna och ömma. Hon kände iaf inga knutor eller så så det känns ju bra. Jag har fått tid till ultraljud, hon sa att man ser bättre på det än mammografi just när det gäller att se om det samlats vätska. Ser de inget där så får jag gå på mammografi också.
    Jag märkte häromdan att det kom lite mjölk så det kanske är däför jag har ont!? Har du också mjölk kvar?

Jag har också ont lite överallt, framför allt i ryggen så det hade kanske inte skadat att gå till en sjukgymnast. Får se vad som visas på ultraljudet, men ska nog be att få en tid till sjukgymnast jag också.

Hoppas det går bra imorgon!

• Skrultan

Nu är jag mammograferad!! Jättegullig sköterska och snäll läkare*s* De såg inget onormalt alls, så de trodde oxå att nervklämmet var orsaken. himlans skönt.
    Jag har ingen mjölk nu men kunde bra länge efter avslutat amning klämma ut några dropppar. (typ 4-5 månader efter)

Så föreslå sjukgymnast, då blir det ju lite billigare om man har en remiss.

Lycka till på ulraljudet, det kommer säkert gå jättebra!!

Svar på tråden Värk i bröstet 4 månader efter avslutad amning