• Hönis

Förslag på typ av träning efter snitt

Jag har fått tid för kejsarsnitt och undrar om det finns någon som har tips om vilken typ av träning som jag skulle kunna starta med ganska omgående efter snittet?

Det brukar ju vara rekommendationer p 4-6 veckor men kortare promenader, cykling och simmning borde väl fungera ganska snart efter snittet? Men syrketräning och löpning bör man väl vänta med i allafall 2 månader?

Normalt brukar jag träna regelbundet 4-5 dagar i veckan (när jag inte är gravid!)och då styrka kombinerat med kondition.

Jag blir tacksam om ni har erfarenheter kring träning efter snitt som ni kanske vill dela med er av!?

• Svar på tråden Förslag på typ av träning efter snitt
  • liams mammsi

jag gick långa promenader från fjärde dagen. gick hur bra som helst, Sen började jag med npgra situps efter 2-3 veckor..och det gick super..men har hört att man egentligen ska vänta längre med det. men man känner ju själv vart gränsen går.

• Texas 06

Skulle rekomendera dig att vänta med träning på magen, magmusklerna måste få tid att läka ihop och det kan dröja ett par månader, plus att de inte e så bra för livmodern att börja träna magen. Du kan råka ut för framfall och det är nog inte så trevligt. Men det känner du ju bäst själv. Fråga någon instruktör på gymmet om magmusklerna vuxit ihop om du inte är säker. Det gjorde jag.
    Du hinner träna sen.
    Börja med långa promenader.

• Hönis

Tack för tipsen! Hur snart kan man börja med långa promenader, ungefär?

• Texas 06

Så fort du känner att du orkar. Det är ju inte bara ett snitt du ska göra, även få en liten bebis som kräver en väldans massa tid o ork.
    Jag kunde gå ut o gå efter cirkus en vecka. Hade ganska ont. De e ganska svårt att röra sig de första dagarna. Kunde inte sätta mig upp själv o så.
    Men gör allt efter hur du mår. Du känner ju din kropp bäst.

• mamma till lilla skrutt

Jag tog första korta promenaden utomhus efter 4 dagar, sedan längre den 5:e, sedan hur långt som helst.

• Nadjis

Gå långa promenader kan du göra när det känns ok. Det är nog olika, jag var rätt öm och gick först efter 2 veckor, å andra sidan hade jag besök jämt i början så jag hann inte gå så långt då heller.

• liams mammsi

Alltså jag har alltid haft jätte starka magmuskler t.o.m. barnmor´skan klaga för att det var så svårt att känna huvudet för musklerna...för jag har alltid älskad situps...okej låter stört men iaf,..såjag var sugen på börja så snabbt som möjligt så som jag sa efter 2-3 veckor börja jag och det har gått hur bra som helst...Men finns det risk för framfall för att man gör det? då vill jag verkligen inte börja så tidigt nästa gång!! fick aldrig höra något så är ju svårt att veta...jag räknade ju ut att det kanske inte var bra att börja tidigt för att det skulle göra ont, men när det inte gjorde det trodde jag det var lungt..men de är det inte? bra att veta tills nästa gång

• Texas 06

Jag började på "core" och spinning efter 5 mån. Fick då rekomendationen att ta det riktigt försiktigt med magövningarna då pga av framfall, så jag vågade inte annat. Man borde väl kanske låta musklerna få gå ihop lite. Ett kejsarsnitt är ju ändå en magoperation, de har flyttat på en hel del för att komma in plus skurit i flera lager skinn. Jag frågade lite då o då på gymmet om mina magmuskler gått ihop eller ej. Och nu ett år senare ska det vara riskfritt.

• snuttP

Att simma bör du vänta med tills snittet är helt läkt, så det inte blir någon infektion. Jag känner inte av mitt snitt alls (andra snittet, barnen 4år och 1½ månad). Än har jag dock inte hunnit komma igång på gym ännu, men tanken är att jag ska köra igång så fort tiden finns där.

• Nadjis

Jag började köra pilates 6 månader efter snittet. Min kompis spelar fotboll och satte igång med träning efter en månad, det var inget bra. Hennes läkare sa att efter 3 månader är det ok att ta en lugn  lite längre joggingtur. Men börja med promenader, det räcker rätt långt! Jag rasade i vikt när jag ammade och trots att jag bara promenerade första 6 månaderna så var magen i fint skick ganska snabbt!

• Ellida

Min läkare sa att jag kunde börja med pilates och yoga igen 8 veckor efter mitt snitt. Men håll dig ifrån övningar som du använder dig av magmusklerna. Jag tog promenader 2 veckor efter snitt, men lyfte inte mina barn utan hade hjälp i en månad av min Mamma som gjorde alla lyft för mig. Har en kompis som hoppade i poolen 1 vecka efter snitt och gjorde massa saker hon inte skulle. Hennes sår öppnades och blev infekterat.  Jag tycker att man känner sin kropp och vet vad som är bäst. 

• Superhero

säger som ovanstående. vänta med magövningar o bad. magen pga risken för framfall och bråck ifall inte musklerna läkt. och simning pga infektionsrisk både i såret och livmodern. (man har avslag o sår efter moderkakan oavsett vilken väg bebben kommer)

nu är jag inte snittad så jag har inte så mkt mer att tillföra på den fronten. men jag började gymma LÄTT när lillan va två veckor. höll mig då till armar, överkropp och ben. otroligt skönt! vet att man inte "får" det, men kände att va sjutton jag har väl inte fött barn med armarna heller! jag tyckte det va skönt att gå till gymmet för då kan man välja att verkligen vara i sin egen värld, ta det lugnt o lyssna på sig själv. skulle inte gått på grupp-pass så tidigt för då hade jag nog blivit lite för het.

grattis till bebben o lycka till!

• månsken

Texas 06 skrev 2007-12-21 14:06:51 följande:

Skulle rekomendera dig att vänta med träning på magen, magmusklerna måste få tid att läka ihop och det kan dröja ett par månader, plus att de inte e så bra för livmodern att börja träna magen. Du kan råka ut för framfall och det är nog inte så trevligt. Men det känner du ju bäst själv. Fråga någon instruktör på gymmet om magmusklerna vuxit ihop om du inte är säker. Det gjorde jag. Du hinner träna sen. Börja med långa promenader.
    Är det risk för framfall även om det är snitt man gjort?
  • Texas 06
    månsken skrev 2007-12-30 23:04:01 följande:
    [citat]
    Är det risk för framfall även om det är snitt man gjort?

Ja det har ingen betydelse.
  • Texas 06

Risken är oxå att om man börjar träna för tidigt, innan magmusklerna hunnit växa ihop, att musklerna fastnar så. Kanske inte så snyggt heller.

• sarama

Ta det lugnt i början och lyssna på kroppen. Jag började med promenader ungefär en vecka efter snittet. Började träna spinning 3 månader efter och leda pass själv (är instruktör) efter 3.5 månader. Men jag ledde pass fram till 8:e gravmånaden och tränade mitt sista spinningpass samma vecka som jag födde..

Angående framfall är det mindre risk när man fött med snitt, men den finns ändå där eftersom du ju burit barnet i 9 månader.

Lycka till.

• månsken

Texas 06 skrev 2007-12-31 09:28:12 följande:

[citat]Är det risk för framfall även om det är snitt man gjort?Ja det har ingen betydelse.
    [/citat]
    sarama skrev 2008-01-03 19:01:03 följande:
    [citat]
    Ta det lugnt i början och lyssna på kroppen. Jag började med promenader ungefär en vecka efter snittet. Började träna spinning 3 månader efter och leda pass själv (är instruktör) efter 3.5 månader. Men jag ledde pass fram till 8:e gravmånaden och tränade mitt sista spinningpass samma vecka som jag födde.. Angående framfall är det mindre risk när man fött med snitt, men den finns ändå där eftersom du ju burit barnet i 9 månader. Lycka till.
    Åhå. Där ser man.
Svar på tråden Förslag på typ av träning efter snitt