• HannaoNicko

Hostmedicin??

Har inte sovit på två nätter, kan inte äta eller sova. jag bara hostar och hostar, halsen är som ett enda stort öppet sår. aj aj...har gått ner nästan 3 kg på tre dygn. Är i v.22...

Finns det nån hostmedicin eller liknande som man får ta när man är gravid??

• Svar på tråden Hostmedicin??
  • sheeba

De på apoteket kan man ta fråga personalen så hjälper de dig med vilken.
    Men av min erfarenhet av dem så hjälper inte de. Jag fick utskriven hostmedicin av läkaren var då i v 38. Men prova med apoteket först blir dte inte bättre så gå till en läkare.

• beadis

tog just fram min Quilla simplex hostmedicin som är receptfri p¨å apoteket. Det står så här på flaskan...Graviditet: Inga ogynsamma effekter på fostret har påvisats...så det ska väl vara säkert att ta det...

• beadis

njaaa...så där... vi har en hel del praktisering av hostmediciner, pga att min son har förkylningsastma.. sen har vi ju Mollipect men den måste man få utskriven, där står det att det heller inte är farligt men kan säkert vara knepigare att få utskrivet... jag tycker att du ska gå till läkaren och få hjälp...

• spikeygirl

Den enda hostmedicinen som verkligen fungerar är Cocillana-Etyfin, den är dock receptbelagd så du behöver gå till din husläkare. Den skall heller inte vara farlig att ta om man är gravid, detta står i FASS: "Graviditet Inga ogynnsamma effekter har påvisats"

• HannaoNicko

okej...drygt att det är lördag..måste ju antingen söka akut i så fall eller vänta tills på måndag..börjar få panik eftersom de känns som om jag inte kan andas.. är tät i både näsa o hals..

• beadis

Jaa..i värsta fall får du vänta på akuten hela dan...

Lycka till!

• MyDream
    spikeygirl skrev 2007-12-15 10:33:14 följande:
    Den enda hostmedicinen som verkligen fungerar är Cocillana-Etyfin, den är dock receptbelagd så du behöver gå till din husläkare. Den skall heller inte vara farlig att ta om man är gravid, detta står i FASS: "Graviditet Inga ogynnsamma effekter har påvisats"
    Jag håller med. Hade en liten skvätt kvar sedan jag var sjuk sist och den gjorde att jag lyckades sova nästan hela natten utan att hosta ihjäl mig.
    Krya på dig!
  • Moonis

Cocillana-Etyfin va det enda som hjälpte min hosta o då hade jag provat dom receptfria först o även honungste. Va överlycklig att man fick ta den under grav.

• Sara78
    spikeygirl skrev 2007-12-15 10:33:14 följande:
    Åh så man kan ta den? Jag har också hosta just nu men hade aldrig trott att man får ta den när man är gravid Den är ju den enda medicinen som funkar tycker jag!!!
  • morrontrött

har du torrhosta? jag hostar massa slem, o köpte Bromhexidin på apoteket häromdagen, frågade om de va ok när man är gravid, o de va de. men bromhexidin är slemlösande, inte så bra vid torrhosta. men fråga på apoteket, du måste ju få sova!

• morrontrött

noskapin är bra annars, vet inte om de är ok att ta som gravid. det får du kolla upp!

Svar på tråden Hostmedicin??