• anjasmamma

Alternativ till chevreost?

Är inte så förtjust i chevreost och nu står det i två recept jag ska göra. Dels tillsammans med ugnsstekt potatis dels att gratinera på mjuk pepparaka tillsammans med lingon...

Finns det nåt man kan ta istället eller är det bara att stå ut?

• Svar på tråden Alternativ till chevreost?
  • Biene

Du kan eventuellt ta Brie-ost, men Chevre osten har en ganska speciell smak som man är ute efter när man kombinerar rätter så här, så risken är att man tappar smakupplevelsen lite grann.

Om det är Chevre osten som finns att köpa i form av en rulle så smälter den i värme, och då funkar ju Brie-osten på samma sätt även om den smakar lite annorlunda. Annars finns det Chevre-ostar (t.ex. Chevreaux i ask) som är som en färskost, och då kan du byta ut den mot en Cantadou eller Philadelphia eller liknande med den smak du gillar.

Lycka till.

• anjasmamma

Tackar och bockar.
    Brie älskar jag och likaså bredbar färskost. Får prova mig fram...

• Pokergirl

Om du skär bort kanterna på chevren så blir den mildare, dessutom så är den inte alls lika stark i smak när den är varm! Jag skulle inte rekommenderae brie istället, testa med chevre men köp en mild variant så blir det garaterat supergott, det finns en bredbar chevre som är lenare i smaken.

Svar på tråden Alternativ till chevreost?