• Monem

mjölkprotein och äggfri tårta?

Jag undrar om någon har ett bra tips på mjölkprotein och äggfri tårta? Min dotters två barnkalas är på gång och två av de barn som kommer tål inte mjölkprotein och ägg. Eftersom barnen inte är så gamla känns det lättast om jag kan servera sådant som alla kan äta samtidigt som jag vill att det ska vara något "tårtliknande". Jag har kollat på allergimat.com men tyckte inte jag hittade något kul! Det enda som jag själv har tänkt på är att man skulle kunna göra någon typ glasstårta (otleys).

Så är det någon som har förslag?

• Svar på tråden mjölkprotein och äggfri tårta?
  • ruby84

jag är mjölkalergiker sök på mjölk och ägg fri sockerkaka så kan du göra sådan botten om du vill

• Mjölkfria mamman

Hej,
    Här kommer några tips. Tårtbotten utan ägg och mjölk riskerar att bli ganska tung, särskilt om man dessutom har vaniljkräm emellan. Därför brukar jag hitta på något annat.

- Pannkakstårta med sylt och havregrädde (gogreen har en havregrädde som du kan vispa).
    - Pannkakor med Oatlys glass (lägg upp en pannkaka på varje tallrik och rita en glad gubbe med chokladsås). recept: www.mjolkfri.com/visa_recept/63/pannkakor_aggfria/
    - Godiskakor. Blir som en kladdkaka med segt täcke. recept: www.mjolkfri.com/visa_recept/84/godiskakor/
    - Banan- och chokladkaka (nästan samma som godiskakan men utan det sega täcket.) recept: www.mjolkfri.com/visa_recept/56/banan-_och_chokladkaka/
    Äppelkaka med mandel, men det är kanske inte så festligt på ett kalas?

Om länkarna inte fungerar kan du söka efter dem på sidan www.mjolkfri.com där jag har hämtat recepten.
    Lycka till!

Svar på tråden mjölkprotein och äggfri tårta?