• TheLove

Resa utomlands, vad göra med katten?

Jag och sambon vill åka utomlands med hans föräldrar till deras lägenhet som ska säljas nu. Det är sista chansen att åka dit och det är hans barndomshem!

Nu undrar vi hur vi ska göra med katten. Hon är 7 månader och vi har ingen som kan ha henne hos sig. Min syster bor 5 minuter här ifrån. Kan man låta katten vara hemma och hon kommer hit en gång om dagen och stannar några timmar och gosar? Eller är det bättre att låta henne vara på ett katthem den veckan vi är borta? Får de gos och mys där?

Jag har sagt att om vi inte hittar en bra lösning så stannar jag hemma med henne för hon är mitt allt min lilla prinsessa. Vill inte att hon ska må dåligt.

Hur gör ni när ni reser bort? Vad är det bästa för katten?

Snälla hjälp mig och råd mig för vad vi ska göra! Vill att hon ska må bra!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Resa utomlands, vad göra med katten?
  • Pikku Enkeli

Jag skulle inte åka bort en hel vecka och lämna katten ensam mesta delen av tiden. Det beror alltså på hur mycket tid din syster kan tänka sig att vara med katten.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • TheLove
    Pikku Enkeli skrev 2007-12-15 14:37:22 följande:
    Jag skulle inte åka bort en hel vecka och lämna katten ensam mesta delen av tiden. Det beror alltså på hur mycket tid din syster kan tänka sig att vara med katten.
    Jag har inte pratat med henne än så jag vet inte det. När jag jobbade heltid (är sjukskriven nu) Så kom jag hem 18 om kvällarna och somnade vid 21 så hon är ju van att vara "ensam". Jag har ångest då jag inte vet hur vi ska göra. Sambons mormor skulle gärna snälla upp, det vet vi men hon är sjuk just nu och vi vill inte lägga ansvaret på henne. Mina föräldrar kommer vara bortresta, min morfar är nyopererad och min mormor har hundar. Min syster har också hund så katten kan inte vara där...

Som sagt i värsta fall stannar jag hemma.
  • Agamemnon

Jag skulle inte heller lämna katten ensam i en vecka. Tycker inte att det räcker om någon bara kikar in en gång om dagen... När vi åker bort mer än 3 dagar får våra vara på kattpensionat. Där trivs de jättebra, antagligen för att de blir borstade och gullade för hela slanten.

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • miniGrynet

Tycker det låter som om det är alldeles för lång tid att vara ensam, den är ju bara 7 månader dessutom.
    Och jag hade inte velat lämna så länge med bara någon som kommer och klappar om lite.

Katthem? Ring runt och kolla!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • homemade

När vi hade katt var de ute/inne katter. Vi var borta 3 veckor över jul. Bror matade dem varje dag och de gick in och sov i ladugården under tiden vi var borta.

• Pikku Enkeli

Lovelyy:
    Nej, för katten är inte ensam på natten när du arbetade. De har sällskap trots att man sover.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • TheLove

jo jag vet ett katthem som ska vara bra! Hon kommer ursprungligen där ifrån. Har en hittekatt nämligen. Men hon bodde då hemma hos en familj istället för på hemmet men det var från hemmet jag köpte henne. Det ska som sagt vara ett jätte bra ställe. Men hur mår dem på katthem?

På detta katthem så har hon en egen bur (men med galler till buren brevid så de kan se varandra och sådär). Burarna är ganska stora och med nåningsplan så de kan klättra. Man får ta med egna saker om man vill och sådär. Vill i så fall ta med ett täcke eller liknande som lucktar oss som hon kan gosa in sig i.

Katthem/pensionat är alltså det bästa alternativet? Får de ordentligt med kärlek då eller får de sitta ensamma i buren hela tiden?

• TheLove
    Agamemnon skrev 2007-12-15 14:45:56 följande:
    Jag skulle inte heller lämna katten ensam i en vecka. Tycker inte att det räcker om någon bara kikar in en gång om dagen... När vi åker bort mer än 3 dagar får våra vara på kattpensionat. Där trivs de jättebra, antagligen för att de blir borstade och gullade för hela slanten.
    kan du berätta mer om kattpensionat?
  • Agamemnon
    TheLove skrev 2007-12-15 15:00:08 följande:
    kan du berätta mer om kattpensionat?
    "Vårt" kattpensionat är i Säffle och som sagt jag tror inte att det går någon nöd på dem. De sitter i små "rum", våra två brukar vara ihop i ett rum, de får mat och dryck, har en egen kattlåda, något att klättra på, leksaker. Vi brukar lämna med två filtar som de känner lukten av och lite av deras favoritgodis. De får uppmärksamhet flera gånger om dagen.

Här brukar våra vara: http://www.sjobynshundpensionat.se/kattpensionat.html
    Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • TheLove

tack för infon!

Agamemnon skrev 2007-12-15 15:23:47 följande:
    "Vårt" kattpensionat är i Säffle och som sagt jag tror inte att det går någon nöd på dem. De sitter i små "rum", våra två brukar vara ihop i ett rum, de får mat och dryck, har en egen kattlåda, något att klättra på, leksaker. Vi brukar lämna med två filtar som de känner lukten av och lite av deras favoritgodis. De får uppmärksamhet flera gånger om dagen.Här brukar våra vara: www.sjobynshundpensionat.se/kattpensionat.htm...
  • ming

Katter är väldigt hembundna, så jag hade inte lämnat bort katten till något pensionat för enbart en vecka. Personligen tycker jag att det är bättre att katten stannar hemma och att din syster kommer över varje dag och ser till den. Hon får gärna stanna och gosa med katten iaf en timme eller så (kan ju tex sitta och kolla på nåt tv-program).

Våra katter stannar alltid hemma om vi skulle resa bort, men så är de ju två också, så de är ju aldrig ensamma, och självklart kommer någon och kollar till dem.

• Noda

Är det inte bättre att katten får vara hemma i en miljö den är van vid?

• Noda

Ming - såg inte ditt inlägg innan jag postade.... En vecka tycker jag inte alls är lång tid så att jag hade nog lämnat den hemma!

• TheLove

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte alls vet vad som är bäst för katten. Huvudsaken är ju att hon mår bra.

• LinaoMatilda

jag tror att katten skulle ha det bättre hemma med sällskap dagligen av din syster.

• TheLove

Nu har jag pratat med min systet (hon har jobbat och redan "bestämdes" igårkväll.) Hon ställer upp utan några som helst problem! Det känns super skönt. Ska ändå kolla upp alla möjliga alternativ. Men att komma hiot och se på tv ett par timmar är inga problem konstaterade hon! (Så kan vi köpa en fin present till henne istället för att lägga pengarna på ett pensionat)

• 1 och 1 är 3
    TheLove skrev 2007-12-15 16:00:31 följande:
    Nu har jag pratat med min systet (hon har jobbat och redan "bestämdes" igårkväll.) Hon ställer upp utan några som helst problem! Det känns super skönt. Ska ändå kolla upp alla möjliga alternativ. Men att komma hiot och se på tv ett par timmar är inga problem konstaterade hon! (Så kan vi köpa en fin present till henne istället för att lägga pengarna på ett pensionat)
    Kan hon inte bo i lägenheten då? så passas ju den oxå
  • TheLove
    1 och 1 är 3 skrev 2007-12-15 16:02:54 följande:
    Kan hon inte bo i lägenheten då? så passas ju den oxå
    Jag önskar att det hade gått, eller jo det skulle ju gå men hon har en hund och han tycker hon är jätte intressant och hon är livrädd för hundar. Så det skulle inte gå så bra tror jag tyvärr.. Tror hon har det bättre hemma än med en stor läskig hund...
  • Kary

Jag hade nog lämnat katten hemma om din syster kommer förbi dagligen och gosar osv. Så gör mina föräldrar med katten när de åker bort i två, tre veckor. Syrran som bor nära kommer då dit morgon och kväll, släpper ut, släpper in, matar och gosar. Går jättebra.

Svar på tråden Resa utomlands, vad göra med katten?