• MAA

Kraftiga sammandragningar i v. 19...?

Hej

Ni som har varit med om kraftiga sammandragningar tidigt, vad ska man göra?

Har fått det idag och har legat i soffan sedan 13-tiden, känns som nedre delen av magen krampar...verkar inte vilja släppa

Väntar fjärde barnet, så jag vet hur värkar känns, men har aldrig tidigare varit med om detta...blir orolig

Tips, tack

MAA

• Svar på tråden Kraftiga sammandragningar i v. 19...?
  • MAA

Ja, det kanske jag borde göra, ringer jag förlossningen el gyn akuten tror du?

Var på ul igår allt såg bra ut, känner bebisen buffa runt...men det kan ju svänga fort...

• Xarisma

Är väl efter v 21-23 man tillhör förlossninen så börja med gynakuten! De leder dig rätt annars

• Sandra och Frippe

upp och rör på dig hemma, det ska släppa! eller ta en dusch alt bad.

• Sara78

Jag hade så hela förra graviditeten (min första) från vecka 20 och framåt. Det var inte att de gjorde så ont utan mer att de var ihållande och kom ganska ofta i perioder. Obehagligt. Men det enda tips jag fick var att det var livmoderns sätt att träna inför förlossningen och att man skulle försöka ta det lugnt och vila. Så länge det inte gör riktigt ONT så är det ingen fara. Men man kan ju alltid be BM/läkare kolla så att inte livmodertappen påverkats.

• mamma mys

från vecka 22 så är det förlossningen som man ska ringa...ja det är normalt att ha sammandragningar o speciellt när det inte är förtsa graviditeten....men man ska ändå var uppmärksam om man har väldigt mkt o om dom blir regelbundna, man kan även få extra kontroller för att kontrolera om livmodertappen blir påverkad.....finns även medicin man kan få som lindrar/ minskar sd....men annars är det vila som gäller o det är ju bättre att höra av sig en gång för mkt än för lite....lycka till o lyssna på din kropp...

• MAA

Känns bättre nu, har varit uppe och rört på mig å tagit ett bad. Magen har lugnat sig, men jag ska absolut kolla det här med GBS...

Tack för eran omtanke!

Kram MAA

• jen bossman

hur vet ni att det är sammandragningar och inte magknip? jag har haft väldigt ont i magen på sistone med magknip, kan det lika gärna vara sammandragningar då? har inte tänkt på det innan...

Svar på tråden Kraftiga sammandragningar i v. 19...?