• en glad

Hur motiverar man dyra märkeskläder?

Jag undrar hur föräldrar motiverar inlöp av dyra märkeskläder för sina barn? Ni som betalar flera hundra extra per plagg för ett känt innemärke - hur tänker ni?

• Svar på tråden Hur motiverar man dyra märkeskläder?
  • iolanthe

Jag gör det inte, men det är ju upp till var och en. Om man har råd så varför inte? Behöver väl inte motiveras på nåt speciellt sätt.

• Nericia

varför ska det behövas motiveras?

• yeenie

Jag är också nyfiken på hur föräldrar motiverar detta.

• Needy

...för att man vill..det är kul. Man har ett stort intresse för kläder....??!!!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Butterscotch

Det behöver inte motiveras. Har man råd så har man, och det är väl bra att spendera pengarna och bidra till samhällsekonomin.

• en glad

Men ger det vilka signaler geer det till barnet?
    Märkeskläder skall man ha, det är det korrekta i vår familj... Kvaliteten är inte så viktig, bara det är rätt märke...
    Vi har råd att köpa dyrt, dvs ingår i gruppen "lyckade" personer som köper kläder av märket....
    Nöj dig bara med det bästa dvs rätt märke, pris och kvalitet underordnad..

• yeenie

Om man har ett stort intresse för kläder så köper man kläder som är jättemycket dyrare bara för att det står ett speciellt märke i plagget? Det låter som ett väldigt konstigt intresse!

Needy skrev 2007-12-16 13:54:37 följande:
    ...för att man vill..det är kul. Man har ett stort intresse för kläder....??!!!
  • Butterscotch

en glad skrev 2007-12-16 16:25:18 följande:

Men ger det vilka signaler geer det till barnet? Märkeskläder skall man ha, det är det korrekta i vår familj... Kvaliteten är inte så viktig, bara det är rätt märke... Vi har råd att köpa dyrt, dvs ingår i gruppen "lyckade" personer som köper kläder av märket....Nöj dig bara med det bästa dvs rätt märke, pris och kvalitet underordnad..
    Det är du som tolkar in allt du skriver ovan, dvs ett eventuellt problem ligger mentalt hos dig - jag är helt övertygad om att de flesta som har råd att köpa de kläderna inte säger till sina barn att "kvaliteten är inte så viktig, vi är lyckade och andra är misslyckade osv". Menar du att dyra kläder alltid är av sämre kvalitet än billigare?

Att alltid sträva efter det bästa är väl i och för sig inget dåligt, det vill jag gärna lära mitt barn Sen om det bästa är H&M eller Prada återstår att se.

• mjuik

Allt i livet är väl likadant.

Varför har man ha en stor platt-tv när man kan ha en liten tjock-tv?

Varför bor i ett hus när man kan bo i lägenhet?

Varför åker man utomlands på semester när man lika bra kan åka på semester i Sverige?

För att man vill.
    Man behöver inte motivera sina val.

• Sicali

Du skrev vad jag tänkte.

Allt är ju likadant i livet, även ts skulle kunna prioritera annorlunda när det komemr till en del saker, det är jag helt säker på.
    Har man råd och vill köpa märkeskläder till sina ungar så behöver man väl inte motivera och försvara det inför andra, det är ju sjukt isåfall.

mjuik skrev 2007-12-16 16:41:22 följande:
    Allt i livet är väl likadant.Varför har man ha en stor platt-tv när man kan ha en liten tjock-tv?Varför bor i ett hus när man kan bo i lägenhet?Varför åker man utomlands på semester när man lika bra kan åka på semester i Sverige?För att man vill.Man behöver inte motivera sina val.
  • Nericia

e det inte lite så att vi svenskar ska alltid förklara allt vi gör, man får inte stöta sig på nån. eller har jag fel tycker ni?

• en glad

Ingår det inte i livet som förälder och förebild att motivera sina val, ta personlig ställning istället för att bara vara mainstream?

Jag väljer att satsa mina pengar på märkeskläder istället för att köpa billigt (men lika bra?) och få pengar över till bättre boende eller kanske tom välgörenhet?

Jag väljer att flyga, miljöovänligt men tidsbesparande istället för att ta tåget vilket vore önskvärt framför allt ur miljösynpunkt.

osv.

• yeenie

Jag håller med dig till 100%.

en glad skrev 2007-12-16 16:48:55 följande:

Ingår det inte i livet som förälder och förebild att motivera sina val, ta personlig ställning istället för att bara vara mainstream?Jag väljer att satsa mina pengar på märkeskläder istället för att köpa billigt (men lika bra?) och få pengar över till bättre boende eller kanske tom välgörenhet?Jag väljer att flyga, miljöovänligt men tidsbesparande istället för att ta tåget vilket vore önskvärt framför allt ur miljösynpunkt.osv.
  • Sicali

Jo men man behöver knappast motivera sina val inför andra föräldrar som redan från början tycker att man gör fel val, (kanske för att de inte själva har råd att göra samma val).
    Skulle man ta åt sig av allt som andra stör sig på att man gör som förälder skulle man snabbt brytas ner och inte kunna fatta några egna beslut alls och då är man ju knappast ett föredömme för sina barn.

Ingår det inte i livet som förälder och förebild att motivera sina val, ta personlig ställning istället för att bara vara mainstream?Jag väljer att satsa mina pengar på märkeskläder istället för att köpa billigt (men lika bra?) och få pengar över till bättre boende eller kanske tom välgörenhet?Jag väljer att flyga, miljöovänligt men tidsbesparande istället för att ta tåget vilket vore önskvärt framför allt ur miljösynpunkt.osv.
  • mjuik

en glad: jag har svårt att tro att små barn vill att man ska motivera varför de har en dyr tröja istället för en billig.

Alla har olika prioriteringar i livet.
    Jag har råd med dyra kläder och att skänka pengar till välgörenhet.

Alla behöver inte välja mellan en sak och en annan.

Vill man köpa dyra kläder gör man det, vill man inte låter man bli.

• homemade

Hur motiverar en som köper billiga kläder det? Är deras barn inte värda dyrare?

• Sicali

Sen är inte alltid billiga kläder lika bra. Det är välkänt att p.o.p har väldigt bra kvalite på sina kläder så om jag köper tex en tröja därifrån så varar den längre än en billig tröja.
    Det blir ju på det viset lika dyrt i slutändan eftersom man måste köpa nya kläder oftare om man köper billigt.

• stjärnströssel

dom e oftast såå snygga! sen är det bra kvalite!det är det allra bästa!!tex rema overallen!tänkte aldrig ens på någon annan overall..har jag ordentlig jacka så ska dottern oxå ha lika så skor!man vet att hon är varm å go i sina kläder trotts enbart pyamas under!
    sen handlar jag billigt oxå!jättebra med slit å släng kläder o arvegods!

det är en ära att ha barn!
  • Hannahpanna live

Jag tycker också det sänder vissa signaler till barnen. Om jag skulle köpa dyrare kläder skulle det endast vara för nåt speciellt tillfälle men det måste också vara rättvisemärkt och ekologiskt. Tycker att fler borde tänka på var och hur kläderna tillverkas och var och hur bomullen odlas. Mindre på märket i sig.
    Har man råd att köpa dyrt kan man väl ha råd att tänka på såna här saker också och stödja rättvis och hållbar utveckling. Inte bara tänka på sig själv och sin look.

Svar på tråden Hur motiverar man dyra märkeskläder?