• jmmm

kalv kött, kan man äta det rosa?

Ja alltså, hur är det. behöver kalv noisetter vara genomstekta eller är de ok om de är lite rosa?
    Fläskkött ska ju vara genomstekt medan nötkött kan ätas rött, men hur e de med kalv?

• Svar på tråden kalv kött, kan man äta det rosa?
  • Linny

JAAAAAAAAAAA!! Det ska med fördel serveras så. Genomstekt ska det absolut inte vara (om man inte föredrar det så förstås, det är ju upp till var och en) för det förstör ju det goda!

Det enda jag äter genomstekt är fläsk och kyckling

• tutim

Har ätit råbiff på kalv (ingen höjdare) så det ska nog gå bra tror jag. Att den är lite rosa menar jag. Bara den är färsk.

Annars kan man väl kanske kolla på typ tasteline.com eller så för tips

• jmmm

oh tack, jag e livrädd för o äta nåt som inte är rejält tillagat o idag serverade sambon kalvnoisett, super gott,men tyvärr lite rosa o jag blev lite misstänksam, åt det dock med tanke på att nöt e ok rött. Ja färskt hoppas jag på, köpte det förra vec3kan o har varit f2ryst sen dess

• homemade

Sett flera matprogram där de säger att fläskkött med fördel serveras rosa i mitten med

• Linny
    homemade skrev 2007-12-15 20:15:18 följande:
    Sett flera matprogram där de säger att fläskkött med fördel serveras rosa i mitten med
    Alltså, fläskkött ska ju inte vara grått. Det inte det jag menar med genomstekt. Fläsket kan vara ljuuuuuuuuuuust rosa, så länge köttsaften är klar. Är köttsaften blodig så är det inte ok. Då kan man bli sjuk, när det gäller just kyckling och fläsk. Du kan dock äta rått nötkött och rå fisk tex. utan fara. (SÅ LÄNGE DET ÄR RÄTT HANTERAT FÖRSTÅS)
  • Linny
    LillaLinan skrev 2007-12-15 20:20:33 följande:
    Nöt gör sig ju till sin fördel om det inte är lite rosa, annars blir det lätt segt.
    Nu hänger jag inte med Fundersam Menar du att det bör vara genomstekt, eller mer än lätt rosa, alltså rött. För om du menar rött så är jag helt med Då smakar det som bäst! Genomstekt dååå är det segt *blä*
  • homemade

Nöt ska vara rött! Fläsk och anka rosa!

Svar på tråden kalv kött, kan man äta det rosa?