• Kaya

Är blodpuddingen rå eller tillagad i förpackningen?

Jag undrar bara om blodpuddingen är "färdig" i förpackningen och man sedan bara steker den för att "värma" den (som korv) eller om den är mer eller mindre "rå" och måste komma upp i nån viss temperatur eller så?

• Svar på tråden Är blodpuddingen rå eller tillagad i förpackningen?
  • loppan1

Jag tror att den är rå och behöver stekas innan man äter den, ja att den behöver stekas är jag säker på men om den är "helt" rå vet jag inte men tror det!

• Tumbling down

Näe nog är den tillagad tror jag..

• MC morsan

Har inte funderat på detta tidigare, men spontant skulle jag vilja säga att blodpudding är som korv - alltså "ofärdig"/rå. Det är väl så pass tunna skivor man har när man steker blodpudding så se bara till att de blir genomstekta, men helst kanske utan att bli stenhårda...

• Kaya

Vaddå rå/ofärdig som korv!? Kan man inte äta en skiva ostekt falukorv på mackan alltså? Det måste jag i så fall berätta för min man... ha ha...

• Majsan70

Blodpuddingen är kokt i sin förpackning, precis som vanliga korvar oxå är...eller så är dem rökta..Korvarna då alltså.ö

• Miffi

Korvar är inte råa. Men det är däremot blodpudding. HaR jobbat på Scan så jag vet.

• Majsan70

Saxat från Wicipedia:

Blodpudding är en maträtt som tillreds av bland annat svinblod, mjölk, rågmjöl, späcktärningar, öl eller svagdricka och sirap, och kryddas med lök, kryddpeppar och mejram. Den exakta sammansättningen varierar mycket från recept till recept. Smeten hälls i formar som sätts i ugn i ett vattenbad. Idag tillverkas det mesta av all blodpudding industriellt.

• lata kocken Johanna

precis som majsan skriver så är blodpuddingen i det närmaste ångkokt i formar

smeten till blodpudding är ganska lös (som havregrynsgröt typ) och mycket ljusare än puddingen är....

korvsmet har ungefär samma konsistens och både korvsmet och blodpuddingssmet luktar som rått kött (ja ni vet den där lite speciella doften som rått kött har...)

• Odie

Många olika bud här.. jag har också undrar detta..

Men.. i många barnmatsböcker står det att man kan värma blodpudding i lite mjölk bara till barn. Så den måste ju vara tillagad innan..

??

• lata kocken Johanna

som sagt - smeten är löööööööös

så all blodpudding är tillagad

*springer och kollar på paketet*

jodå där står det att den är tillagad

• abovo

Ångkokt är ju detsamma som tillagad(kokt), men man måste tillaga blodpuddingen igen och se till att det blir varm igenom.
    För även om den är kokt en gång så blir man inte av med alla bakterier för det, man måste hetta upp hemma också.
    Falukorv är kokt. Men ska av samma anledning som ovan hettas upp igen hemma. (Fast innan jag var gravid åt jag ändå falukorven den rå på smörgås, det är gott ju)

• lata kocken Johanna

Ja för gravida är det säkrast att hetta upp puddingen, korven eller vad det är

ffa om den varit vaccumförpackad en längre period

för friska vuxna och ngt större barn (inte småttingar alltså) så är det ingen fara att ära blodpudding eller korvar direkt ur paketet

har käkat nygjord blodpudding med skirat smör när farmor gjorde det en gång när jag var liten...
    hon stod och vispade det där jäkla blodet i timmar för att det där som bildar trådar i såren ska försvinna (namnet föll bort ur huvudet)
    det var jättegott
    Det blir nästan samma sak som att värma på ånga i ugnen (i kombiugnar då - för de få som har det)

• lata kocken Johanna

ska jag skicka ett paket?

om jag fryser den i flytande kväve och lindar in i isolering och ner i en kylbag så kanske det klarar sej

• Pallas

lata kocken: åååååå mmmmmmmm. Tyvärr tror jag amerikanska tullen icke godkänner det :( *snyft*

• Kaya

Jam jam nu har jag ätit min stekta blodpudding med lingonsylt och kålsallad... enligt konstens alla regler. Skulle aldrig falla mig in att äta den direkt ur paketet, utan jag undrade bara om den behövde uppnå någon viss temperatur i mitten så att säga... Ytan blir ju välstekt men inuti blodpuddingskivan är den ju lite mer lik sig så som den såg ut när man skar upp den... om man inte steker den tills den blir stenhård förstås.

• lata kocken Johanna

kommer insidan upp i 65grader så är den fortfarande ganska ljus (men känns ju varm)

och då har ev skadliga bakterier dött

Svar på tråden Är blodpuddingen rå eller tillagad i förpackningen?