• Pinklady

Min 8 mån valp haltar! / Tik

Min lilla bebis haltar.

Hon började ígår mitt på dagen. Vi har en hund vakt som går ut med henne under dagen när vi jobbar. och på första promenaden var det inget men sen på efter middagen när hon hämtade hundarna så haltade hon.

Vi ser inget på benet ingen svullnad och inget under tassarna och inga sår el liknande.. Hon gnäller el visar inget när jag kännner på benet

Har köpt liniment idag så har smörjt in henne.

Någon som vet vad mer jag kan göra för henne? Något jag kan kolla, som jag inte tänkt på ?

Om det inte går över till på måndag så ska jag ringa vetrinär.

För övrigt så är hon mitt upp i löp vet inte om det kan ha med saken att göra skulle bara tillägga det..

~~~~ Touche ~~~~
  • Svar på tråden Min 8 mån valp haltar! / Tik
  • frulan

Fram eller bak?

Bak så kan det vara (om man har otur) patella luxation. Krångel med knät alltså.

Hon kan ha sträckt sig (går hon långa promenader med russträckor?).

Hur som helst så är det bra om hon vilar och du avvaktar.

• frulan

Att hon inte säger till är inte konstigt. Hundar är mästare på att dölja skador.

• Pinklady

det är höger bak ben. nej inga rus sträckor. men ca 2 halv timmar timme promenader varje dag. men hon och den stora hunden leker ilbland väldigt intensivt..

hon ligger som en groda ibland med bak benen och det gör hon även nu efter hon började att halta..

~~~~ Touche ~~~~
  • Anna83GBG

ligger hon i "spagat" kan der vara fel på höfterna MEN kontakta vet. så får du svar o inga spekulationer.

• frulan

Hon kan ha sträckt sig under sina lekar

Men tänk på att fråga vetten nästa gång ni är där, h*n kan känna på knäna.

Det kan även vara så att det är tok med det diagonala frambenet. Då överbelastar man det andra diagonala.

• Pinklady

hon säger inget när man "trycker, känner" på höfterna. ligga i spagat har hon alltid gjort det gör även hennes mor..

är hon inte bättre på måndag så ringer jag vet..

~~~~ Touche ~~~~
  • frulan

De säger sällan till när de har ont.
    Oftast visar de smärta vid "blixtsmärta" t ex att någon trampar på dem eller så.

Skador kan de dölja hur länge som helst.

Pinklady skrev 2007-12-15 22:19:52 följande:
    hon säger inget när man "trycker, känner" på höfterna. ligga i spagat har hon alltid gjort det gör även hennes mor.. är hon inte bättre på måndag så ringer jag vet..
  • Pinklady

ja om man trampar på henne eller om hon kommer i kläm någon gång så säger hon till direkt.. blir nog vet på måndag- för tycker inte att det går åt rätt håll..

Men ibland sätter hon ner tassen när hon gått ett tag , men annars så håller hon benet väldigt högt..

~~~~ Touche ~~~~
  • Pinklady

Någon som vet var man kan hitta info om en spec ras? vi har en cocker spaniel..  alltså vissa hund raser varnar de ju för vissa åkommor, tänkte om cocker har det med? hittar inget inne på deras sida..

~~~~ Touche ~~~~
  • L0LA

det kan oxå vara som så ofarliga växtverk. mammas hund fick det, min klarade sig, båda e från samma kull.

• Presario

Åtta månader, då kan det mycket väl röra sig om lite växtvärk med. Vissa lider mer av det än andra....
    Men kolla med vet. Så håller vi tummarna att det inte är något farligt.

Tar amn det lugnt nu tills hon är kollad, så finns ingen anledning att måla F*n på väggen...

• Pinklady

Idag är det mycket bättre. *pust* visst hon haltar men hon går på alla fyra benen. igår så hoppade hon på 3 ben. så tror nog det var växtvärl el en sträckning.

är så lättad att det har gått åt rätt håll.

~~~~ Touche ~~~~
  • frulan

Vad skönt

Om det är växtvärk brukar det växla mellan benen så håll lite utkik

• Pinklady

ska hålla koll på det.

~~~~ Touche ~~~~
  • kattengustav

Man kan ge henne lite e-vitamin mot växtvärken.

Pinklady skrev 2007-12-16 15:00:59 följande:
    ska hålla koll på det.
  • Pinklady

e vitamin fö hundar hur hittar jag det då?

~~~~ Touche ~~~~
  • Pinklady

måste ju uppdatera efter ett besök hos vetrinären. hon har antagligen lekt med den stora hhunden så hon har sträckt sig el fått en smäll och efterföljden på det vart ett svullet ledband. Som tur var det inte av som de trodde från början. så i snart 5 dagars medicin nu så haltar hon inte alls längre och det är på väg bort helt.

~~~~ Touche ~~~~
Svar på tråden Min 8 mån valp haltar! / Tik