Vegetarisk julmat?!
Ngn som har tips på vegetarisk julmat? Vill gärna ha mer vegetariskt på julbordet...Tacksam.
Ngn som har tips på vegetarisk julmat? Vill gärna ha mer vegetariskt på julbordet...Tacksam.
Det finns ju en massa färdiglagat (gourmetbullar, cocktailkorv etc.), men även vego-Jansson och senapsaubergine är alternativ till det traditionella köttjulbordet
Tack för svar. Jag är en matlagare så jag vill inte ha färdiggjort utan vill laga själv. Gärna något utan kött o fisk men ändå julkryddigt. Eftersom jag inte är vegetaian blir det udda för mig att äta vegojansson. Då äter jag hellre jansson. Senapsaubergine...vad är det?
Falafel, är något av det godaste vegetariska jag vet. Man kan köpa pulvermix och göra själv, brukar finnas bland hälsokosten eller utländsk mat, i affären. :)
Har man ingen fritös kan man göra dem i stekpannan med olja, det brukar jag göra. Jättegott! Man kan köpa färdiga falafel-bullar också. Tyvärr är det inte alltid de är lika goda.
Om du ska göra dem själv - prova gärna någon gång innan själva julbordet, om du kanske kan köpa två paket, så du vet hur du gillar att ha smeten!
Jag själv brukar vilja ha smeten lite mer fuktig än vad den är när man köper falafel gjord av någon annan. Andra vill väl ha den lite mer "torr"... Gör man den själv kan man ju också själv bestämma om man kanske vill ha i lite vitlök, chili eller någon annan krydda som inte redan finns i mixen.
Allra bästa falaflen får man ju om man köper den på något bra kebab-ställe, i Malmö finns det ju överallt, spec. runt möllan.. I Stockholm är stället med godast falafel "Folkets kebab" vid Medborgarplatsen.. Ujuj, go´falafel hihi.....
På mindre orter är det ju inte lika utbrett med falafel på "kebab-ställe-restauranger", de har väl mer hamburgare o pizza o sånt.
Är vegetarian sedan ca 13 år tillbaka. Min storasyster är kallskänka, och brukat alltid göra en jättegod vegetarisk paté, varje år till julbordet! Kan tyvärr inte receptet.... Kanske ska be henne maila det till mig?
Den är i tre lager; ett spenat-lager, ett tomat-lager och ett ost-lager. Den är fräsch och god!
I övrigt finns det rätt mycket goda saker i "vegetariskt"-frysdisken, att köpa. Om man tål Quorn finns det ju ännu mer. (Tål själv inte det, mår jättedåligt av det)
Älskar personligen "Gourmet-biffar" av tror det är "Hälsan kök" som man köper frysta. Enda knepiga med dem är ju att de är utformade så att de ser ut som kött-biffar. Som om alla vegetarianer egentligen vill ha kött, bara inte tillåter sig det =D Men de är goda, hur som helst.
Hummus är en kikärts-kräm/sås/dipp som är jättegott att ha till mycket vegetarisk mat! Köps på burk, och så kan man blanda sesampasta, olja i och klämma lite citron i, med.
Hoppas det inte blev för jobbigt, långt att läsa. Lycka till!
Senapsaubergine finns här: www.katinka.se/julmat/smaratter.html
Jag har aldrig gjort den, men tänker prova den i år
Tack för alla svar. Gärna fler tips.
månsken
Jag bor i sthlm men jag skulle nog säja att den godaste falafeln i sverige finns i malmö, så gott å så billigt...
Ska definitivt pröva falafelmixen.
Nu ska jag gå in å läsa auberginereceptet.
Gärna fler tips, gärna sånt som smakar jul men är vegetariskt.
EKJ76
TACK för länken den var ju jättebra, tänkte pröva gurkan också...
Här är en supergod paj... Mmm, alla älskar den, vegetarianer som icke-vegeatrianer!
Kålrotslåda.
I nya numret av Allas fanns det ett recept på en vegetarisk "julskinka".
Jag kan skriva av de tikväll om du vill
Kikärtspaté
4 dl kokta kikärtor
1 dl solrosfrön
2 stora gula lökar
100 g tartex
3 tsk vegetabilisk buljongkrydda
3 pressade vitlöksklyftor
2 tsk örtkryddor
5 dl grovt riven morot
1 dl hackad persilja
Mixa kikärtor, solrosfrön och lök. Blanda med övriga ingredienser och rör ihop till en jämn smet. Grädda i en timme och tio minuter på 200 grader långt ner i ugnen i en smord form.
Godare än vad det låter!!!
Jag ordnade ett vegetariskt julbord. Det blev jättebra och jag har läst massor av recept och fått massor av inspiration till vegetarisk julmat o vegetarisk mat. Superkul!
Vad glad jag blir av att läsa det :). Har aldrig, faktiskt, varit på något vegetariskt julbord! Låter helt "insane" när jag tänker på det. (Av någon märklig anledning, är få av de vänner jag umgås närmast/oftast med vegetarianer/veganer.)
Nu fick jag också mer inspiration till matlagning. Kul att det blev bra!
Jag ordnade vegetariskt julbord i år och det var kanon.
www.vegomums.com är såååååå bra i sitt upplägg och man kan bli medlem och lägga in egna recept! *rekommenderar verkligen!*