• Moa38

akassa och barn på dagis?

Jag är mammaledig tom 4/1 -08 och arbetslös from måndagen den 7/1-08.
    Min son kommer att vara på dagis vilket då är tre timmar om dagen under tiden jag är arbetslös. Kommer jag att få akassa för hela dagen fast sonen bara får vara på dagis 3 timmar per dag?
    Och skulle jag bli inringd till jobb så har jag väl rätt att lämna honom på dagis med kort varsel?

• Svar på tråden akassa och barn på dagis?
  • trollmammsis

ja du ska kunna lämna barnet med kort varsel, säg till dagis om att det kan hända. har man inte barnomsorg så kan man inte heller få a-kassa!! sen så får du väl ha 5 timmar om dagen?? 3 timmar låter väldigt lite för dte e ju din jobbsökartid!!

• Eleonora73

Det är 15 tim i veckan som gäller, för arbetssökande med barn på dagis. Sen är det upp till dagiset hur dom 15 tim ska fördelas. På vårt dagis gäller 3 tim/dag, mån-fre.
    På vårt gamla dagis (i samma kommun) hade vi istället 2dagar i veckan, uppdelat på 7 tim /dag, i perioder hade vi 5 tim/dag, 3 dagar / veckan. Där var de mer flexibla, vilket underlättade arbetssökandet....

• trollmammsis
    Pialainen skrev 2007-12-16 02:15:34 följande:
    Det är 15 tim i veckan som gäller, för arbetssökande med barn på dagis. Sen är det upp till dagiset hur dom 15 tim ska fördelas. På vårt dagis gäller 3 tim/dag, mån-fre.På vårt gamla dagis (i samma kommun) hade vi istället 2dagar i veckan, uppdelat på 7 tim /dag, i perioder hade vi 5 tim/dag, 3 dagar / veckan. Där var de mer flexibla, vilket underlättade arbetssökandet....
    men oj, för nått år sen fick man ha 5 timmar mån-fre... tiderna som ni skriver var för föräldralediga... konstigt att dagis har sina regler samtidigt som a-kassan har sina regler, att man ska söka jobb på heltid om man stämplaer heltid och så... men ni får väl lämna om ni ska på intervjuer, möten och så??
  • Carisma95

TS:
    Självklart får du a-kassa för hela dagen om du söker jobb 100% (heltid).
    Däremot måste du ju ha ordnad barnomsorg. Dvs även om barnet nu bara går 15 timmar/vecka så måste du kunna lämna honom heltid med kort varsel till dagis (eller mormor/farmor).

A stumble may prevent a fall....
  • kattengustav

Här får man bara ha barnen 15 timmar i veckan på dagis om man är arbetslös. Jag tycker man hinner söka jobb ändå fast barnet är hemma. I och för sig så var min mans dotter 4 år när jag var arbetslös så hon skötte sig mycket själv.
    Men jag tycker det är larvigt att det bara är 15 timmar för här får man bara ha dom mellan vissa tider om dagen. Mellan 8 och 11 tror jag det är och bor man en bit ifrån dagis plus har en dotter som går i skolan, så blir det mycket åkande fram och tillbaka under dagen och då blir det svårare att söka jobb.

trollmammsis skrev 2007-12-16 03:03:07 följande:
    men oj, för nått år sen fick man ha 5 timmar mån-fre... tiderna som ni skriver var för föräldralediga... konstigt att dagis har sina regler samtidigt som a-kassan har sina regler, att man ska söka jobb på heltid om man stämplaer heltid och så... men ni får väl lämna om ni ska på intervjuer, möten och så??
  • Moa38
    Carisma95 skrev 2007-12-16 10:39:24 följande:
    TS:Självklart får du a-kassa för hela dagen om du söker jobb 100% (heltid).Däremot måste du ju ha ordnad barnomsorg. Dvs även om barnet nu bara går 15 timmar/vecka så måste du kunna lämna honom heltid med kort varsel till dagis (eller mormor/farmor).
    Jag har anmält honom till 100% så den platsen finns men jag kommer som sagt inte ha rätt att utnyttja den förrän jag får jobb. Och då borde det ju inte vara några problem att lämna honommed kort varsel hoppas jag. Skall ta och ringa dagiset ch höra hur det är här.
    kattengustav skrev 2007-12-16 22:37:41 följande:
    Här får man bara ha barnen 15 timmar i veckan på dagis om man är arbetslös. Jag tycker man hinner söka jobb ändå fast barnet är hemma. I och för sig så var min mans dotter 4 år när jag var arbetslös så hon skötte sig mycket själv.Men jag tycker det är larvigt att det bara är 15 timmar för här får man bara ha dom mellan vissa tider om dagen. Mellan 8 och 11 tror jag det är och bor man en bit ifrån dagis plus har en dotter som går i skolan, så blir det mycket åkande fram och tillbaka under dagen och då blir det svårare att söka jobb.
    Jag har dagis fem minuter härifrån så det är skönt att man slipper åka långt. fast de stora barnen skall till skolan en halvmil härifrån men det löser sig nog. Det körandet är jag van vid sas.
  • FrogLeg

Här får barnen gå på dagis 5 timmar per dag när man är arbetslös. Vad skumt att de inte är samma överallt.

• septbebis
    FrogLeg skrev 2007-12-19 20:07:50 följande:
    Här får barnen gå på dagis 5 timmar per dag när man är arbetslös. Vad skumt att de inte är samma överallt.

Det är olika i olika rektorsområde, det varierar tom från dagis till dagis. På "mitt" dagis är det 5 timmar x 3 dagar som gäller nu, efter nyår gäller 3 timmar x 5 dagar istället. (barnen till de arbetslösa ska inte få äta längre).
  • septbebis
    Moa38 skrev 2007-12-15 22:27:51 följande:
    Och skulle jag bli inringd till jobb så har jag väl rätt att lämna honom på dagis med kort varsel?
    Ja, du ska kunna ringa samma morgon.
  • abovo

Passar på att ställa en fråga som säkert är lite underlig:
    Måste man ha barnet på förskolan alls om man är arbetslös? Jag menar kan man betala avgift och ha kvar sin plats där och skola in barnet är man får jobb? (Min son är inte mogen att skolas in just nu).
    Hoppas någon har erfarenhet av detta.

• abovo

Ja, alltså, visserligen är dte inte bar tid att skola in nu, men får man jobb så måste man ju självklart det. Men som sagt, måste man ha barnet på förskolan om man är arbetslös, kan man ändå ha platsen och betala sin avgift?

Svar på tråden akassa och barn på dagis?