Carisma95 skrev 2007-12-16 10:39:24 följande:
TS:Självklart får du a-kassa för hela dagen om du söker jobb 100% (heltid).Däremot måste du ju ha ordnad barnomsorg. Dvs även om barnet nu bara går 15 timmar/vecka så måste du kunna lämna honom heltid med kort varsel till dagis (eller mormor/farmor).
Jag har anmält honom till 100% så den platsen finns men jag kommer som sagt inte ha rätt att utnyttja den förrän jag får jobb. Och då borde det ju inte vara några problem att lämna honommed kort varsel hoppas jag. Skall ta och ringa dagiset ch höra hur det är här.
kattengustav skrev 2007-12-16 22:37:41 följande:
Här får man bara ha barnen 15 timmar i veckan på dagis om man är arbetslös. Jag tycker man hinner söka jobb ändå fast barnet är hemma. I och för sig så var min mans dotter 4 år när jag var arbetslös så hon skötte sig mycket själv.Men jag tycker det är larvigt att det bara är 15 timmar för här får man bara ha dom mellan vissa tider om dagen. Mellan 8 och 11 tror jag det är och bor man en bit ifrån dagis plus har en dotter som går i skolan, så blir det mycket åkande fram och tillbaka under dagen och då blir det svårare att söka jobb.
Jag har dagis fem minuter härifrån så det är skönt att man slipper åka långt. fast de stora barnen skall till skolan en halvmil härifrån men det löser sig nog. Det körandet är jag van vid sas.