• sabina

hur har era barn utvecklats med tanke på hur tidiga de var?

Hej har en pojke som är 7,5 månader och föddes nästan 11veckor för tidigt. Han kan ännu inte sitta i matstol, vända sig och vill inte smaka på annan mat än välling. Är detta normalt eller?
    Har även märkt när han sitter i sin babysitter att han alltid lutar årvänster. Är rädd att det ska vara ngt fel på honom. Ngn som har/haft det likadant med sina tidiga barn eller man e bara orolig i onödan?

• Svar på tråden hur har era barn utvecklats med tanke på hur tidiga de var?
  • knäppisen

då är han alltså 5 mån korrigerat ungefär och det känns helt Ok då att inte kunna vända sig, inte sitta i matstol OK och luta lite åt ena sidan.

• sulanett
    Min son kom i v.23+1 ..Så han är 10 månader nu(6 mån korrigerat). Han kan sitta i matstolen och han kan vända sig från mage till rygg och tvärtom. Sen ålar han sig framåt. Han tycker si och så när det gäller mat.Men gröten gillar han skarpt.

Du behöver inte vara orolig.Alla barn är olika. Vissa är tidiga och vissa är sena.Jag har en dotter som va väldigt sen med att gå.

Godjul
  • Picazzo94

Min son föddes 11 veckor för tidigt och är idag lite drygt 8,5 månader korrigerat. Han sitter i matstol men inte stadigt, vi måste stötta upp med handdukar osv. Han började vända sig lite smått förra veckan, men absolut inte ofta. Han kan sitta på golvet själv korta stunder men tappar balansen väldigt ofta. Han tittade och låg bara åt vänster med huvudet de första 6-7 månaderna och har fått lite sned skalle pga det. Hans sjukgymnast säger att han drar åt vänster pga av hjärnblödningen han hade när han föddes. Men jag vet flera, fullgångna barn som har en favoritsida som de helst ligger åt så ditt barn har säkert bara en favoritsida. Men är du orolig, ta kontakt med en neurolog på sjukhuset där ni låg, bara för att bli lugnare. De flesta prematurer och alla barn utvecklas i sin egen takt, finns ingen anledning att tro att något är galet, din son e så liten ännu!

• susannn

nu r min fødd i vecka 35 men hon utvecklades helt normalt i starten. nu är hon 18 månader och mycket tidigare än vanligt fødda barn.. hon snackar flytande och har slutat med bløja. hon krøp då hon va 6 månader. men tycker inte du ska vara orolig .. barn utvecklas i sin tackt..

Svar på tråden hur har era barn utvecklats med tanke på hur tidiga de var?