• Tida77

när är blodsockret för högt när man är gravid?

Jag har diabetes i familjen och min mamma hade graviditetsdiabetes. Jag har själv gått på diabetesutredning men hade inte "tillräckligt avvikande" blodsocker för att få diagnosen.
    När jag blev gravid pratade jag med bm om detta. Jag har mätt mitt socker hemma och ligger konstant mellan 6,5 och 8, oavsett tid på dygnet (fasta lr minst 1,5h efter måltid), oftast över 7.
    Jag har aldrig legat under 6.
    Jag vet att det är ok att ha upp till 9 när man är gravid, men att konstant ligga så här "högt" gör mig lite orolig.
    Bm säger bara att så länge det ligger under 9 är allt ok, men det känns inte som om hon är proffs på diabetes direkt, nån som vet om det kan påverka fostret att ligga konstant "högt" även om det inte är för högt? Eller ligger alla gravida så här?

Kan tillägga att jag inte äter socker, (även sen innan graviditeten) utom i undantagsfall. Jag försöker även att låta bli andra snabba kolhydrater, men ibland slinker det ner något, vill inte bli helt fanatsik och insnöad om det inte behövs...

• Svar på tråden när är blodsockret för högt när man är gravid?
  • Villebusen

Morgonsockret alltså fastesockret ska väl inte ligga över 6 eller 5. Så där är du ett gränsfall.. Men eftersom du inte går över 9 så ska du inte behöva oroa dig. Man kan även gå upp till 10 ngn gång utan att ha diabetes.

• Hallontårta

Jag brukade ligga runt fyra (har jag för mig). Nu vid senaste kollen hade jag 7.2 och då sa undersköterskan som kollade att jag fick sluta med läsk och dyl. för om jag skulle få över 8 skulle jag få göra glukosbehandling. Men när jag var hos min bm i tisdags sa hon att jag inte behövde kolla igen, för det var ändå inte så väldigt högt menade hon på. Så jag vet inte om det var bra eller dåligt att ha 7.2. Men jag är i v. 38 så de kanske menade att det var onödigt att göra glukosbehandling så sent.

Här är alltså gränsen 8, sedan blir det glukosbehandling, men det kanske är olika överallt.

Nu kan jag inte alls mycket om detta, utan jag säger bara vad min bm och undersköterskan sa. Ring någon läkare och kolla om du är orolig, kanske?

• Luddvar

Morgonen ska man ligga runt 4.5 och ligger du på 6 är det för högt. Jag hade definitivt tagit kontakt med MVC om detta. Lycka till.
    Det är ju när man ligger konstant högt som det är farligt ju. Om man ligger högt någon enstaka gång är det inte farligt. Kolla upp det i alla fall.

• Tida77

Villebusen: tack för svaret, men jag vet inte om jag ska känna mig lättad eller inte ;)

Hallon tårta:
    Så du brukade ligga så lågt som fyra? Oj, då är jag verkligen hög på morgonen...
    Ang glukosbelastning (inte behandling skulle jag tro) är det riktigt äckligt. Man får dricka ett stort glas med sockermättat vatten (urk!) och sedan sitta stilla och vänta i två timmar innan de tar ett prov och kollar om din kropp producerat tillräckligt med insulin för att ta hand om allt socker. Det är alltså bara ett test för att kolla hur bra insulinproduktion man har.
    (jag har gjort det flera gånger tidigare, men inte nu under grav)

• Tida77

Luddvar: Är det så även när man är gravid? Min bm säger bara att så länge det är under 9 är det ok...
    Fast jag tror ju inte riktigt på det :S Vill inte vara en hysterisk gravid kvinna som bara tjatar om sitt socker hela tiden heller, när ingen på mvc verkar anse att det är något att kolla upp ens...

• Luddvar
    Tida77 skrev 2007-12-16 10:12:11 följande:
    Luddvar: Är det så även när man är gravid? Min bm säger bara att så länge det är under 9 är det ok... Fast jag tror ju inte riktigt på det :S Vill inte vara en hysterisk gravid kvinna som bara tjatar om sitt socker hela tiden heller, när ingen på mvc verkar anse att det är något att kolla upp ens...
    Här i Kalmar län är det i alla fall så. Här har gravida kvinnor hårdare gränser än en diabetiker. Innan måltid 4-4,5. 2 timmar efter måltid ej över 7.
  • Tida77

Luddvar; Oj då skulle jag vara konstant för hög om jag bodde i Kalmar, men utom fara här i Sthlm, vad konstigt att de säger så olika! Måste nog ringa till diabetesmott. på Danderyd i morgon...

Har du någon erfarenhet av att ligga högt? Vet du vad de ger för åtgärder till gravida?
    mvh

• Luddvar

Jag hade graviditets-diabetes när jag väntade mitt fjärde barn-06. Jag hade 11 efter glucostestet och fick därför träffa diabetes-sköterska och dietist. Jag fick hålla mig inom de värde-områdena jag skrev och min svägerska som är diabetiker typ 1 får lite lite högre.
    Jag har förstått att gränserna är lite olika i olika landsting. Jag hade i alla fall tur och klarade mig bara genom att lägga om kosten. Fick dock sticka mig 7 ggr/dag under halva graviditeten.
    Det är absolut inte säkert att du har grav-diabetes men eftersom du funderar så kanske det vore bra att få göra ett test. Lycka till.

• Hallontårta

Jag har för mig hon sa 4.3 förut. Ah! Precis, glukosbelastning sa hon nog ja! Det lät inte som något trevligt i alla fall!

Tida77 skrev 2007-12-16 10:09:00 följande:
    Hallon tårta:Så du brukade ligga så lågt som fyra? Oj, då är jag verkligen hög på morgonen...Ang glukosbelastning (inte behandling skulle jag tro) är det riktigt äckligt. Man får dricka ett stort glas med sockermättat vatten (urk!) och sedan sitta stilla och vänta i två timmar innan de tar ett prov och kollar om din kropp producerat tillräckligt med insulin för att ta hand om allt socker. Det är alltså bara ett test för att kolla hur bra insulinproduktion man har.(jag har gjort det flera gånger tidigare, men inte nu under grav)
  • Villebusen

Jag skulle inte oroat mig så länge jag håller mig under 8.
    Mitt morgonvärde ligger runt 4,0.
    Tycker inte du behöver ta kontakt med diabetes mottagningen däremot kan du prata med din bm ang ditt lite förhöga morgon värde.

• Hallontårta

Tänkte på att du skriver att du undviker socker, då borde det ju inte ligga så högt?

När jag hade 7.2 hade jag druckit två stora glas julmust och en mellancola innan jag gick dit. (jag är helt galen i läsk just nu!!) Men nu dricker jag light-cola...inte lika gott men lite bättre iaf.

Det är en bra idé att ringa diabetesmottagningen tycker jag. Man kan inte vara nog försiktig! Lycka till!

• Labrat
    Luddvar skrev 2007-12-16 10:16:02 följande:
    Här i Kalmar län är det i alla fall så. Här har gravida kvinnor hårdare gränser än en diabetiker. Innan måltid 4-4,5. 2 timmar efter måltid ej över 7.
    Här (Borås) är gränsen 6 innan måltid och 8 efter 2h
  • Tida77

Som sagt, jag undviker socker. Jag dricker inte läsk/saft, äter inte godis (mörk choklad utan soyalecitin i nån gång ibland), äter lagad mat, inget halvfabrikat, äter osötat bröd osv osv... Jag tror inte jag kan lägga om kosten så mycket mer för att få ner värdena, tyvärr. Äter inte ens mannagrynsgröt då det är mycket mjölksocker osv i...

Har redan pratat med bm, hon sa att så länge inget värde (inkl. fastevärdet på morgonen) var över 9 var det helt ok, så det känns inte som om jag får så mycket stöd därifrån ang. detta.

Det är därför jag frågar här, för att se om jag bara är nojig eftersom bm inte tycker det är konstigt alls... Och jag vill väldigt gärna slippa göra glukosbelastning då min kropp reagerar väldigt på socker (svamp bla)så jag vill inte "tjata till mig" ett test i onödan...

• Tida77

Labrat, är det sant? jag ligger ju alltid över 6... Inte över åtta så ofta, men alltid över 6 före måltid...
    Är det min mvc som ligger efter eller, som säger att det är ok?

Har läst att det är oftast under andra halvan av graviditeten som sockret brukar höjas, och jag är ju bara i v 15 än...

• malinmys

Jag hade kostbehandlad graviditetsdiabetes under förra graviditeten. Fasteprovet skulle ligga under 5 och under 8 efter måltid (1,5-2h).

Trotsiga barn är trygga barn.....
  • Labrat
    Tida77 skrev 2007-12-16 12:07:07 följande:
    Labrat, är det sant? jag ligger ju alltid över 6... Inte över åtta så ofta, men alltid över 6 före måltid...Är det min mvc som ligger efter eller, som säger att det är ok?Har läst att det är oftast under andra halvan av graviditeten som sockret brukar höjas, och jag är ju bara i v 15 än...
    jag var bara i v12 när jag blev diagnostiserad m grav diabetes...
    Be att få göra en glukosbelastning för säkerhets skull om du redan inte gjort det.. så får du veta om det behövs göras nåt åt eller inte.
Svar på tråden när är blodsockret för högt när man är gravid?