• majyra

lego, vet någon vilka bitar som ingår i "basic-lego", duplo

(Skönt, att folk slutat bråka om barnvagnar!) Har ni läst D.N. idag? Jag tycker det var jättesvårt att hitta basic-lego (med endast klossar man fogar samman). Nu har jag fått förklaringen, företaget har gjort "felsatsning" med att hålla på för mycket med figurer. Vad för sorts legobitar (duplo) ingår i en "basic-uppsättning"? Jag har mest hittat fyrkantiga klossar, som lill-tjejen bygger höga torn med. Men vad för olika varianter av "duplo-lego-bitar" kan man säga ingår i en basuppsättning?

• Svar på tråden lego, vet någon vilka bitar som ingår i "basic-lego", duplo
  • Elinmamma

Jag hittade en låda med nästan bara byggbitar, små "kvadrater" och några längre, några som sluttade lite och några med ögon på målade. Sen har jag även köpte en låda med "lejonhuvud" plus byggbitar, och sen två små lådor med en gubbe och hund och en badande tjej. Hon har jättekul med det.

• majyra

Just det en låda med mest kvadrater. (Som är det jag hittat!) Det kan man ju egentligen inte bygga så mycket med. Ska det inte vara rätt så mycket rektanglar till exempel, för att man ska kunna bygga murar och hus, och såna där fantastiska saker, man kunde bygga förr???

• Elut

Vi har köpt 2-3 lådor innehållandes olika byggbitar. Både kvadrater och längre bitar. Kanske innehåller de olika lådorna olika blandningar, vi har iallafall lyckats hitta en hel del längre bitar.
    Min dotter är född sommaren -01 och älskar sitt lego. Leker mycket med alla olika figurer som finns att köpa till. Hon har döpt alla efter dagiskompisar, släktingar mm. Finns faktiskt mycket roligt i lego serien bla. många fina djur och figurer.
    Vi har också kompletterat med en stor "byggplatta" och några mindre "byggplattor" som går att använda till tex. tak.

Mvh, Elut...........

• Elinmamma

Jag tror att man nog får leta tills man hittar det man vill ha... Än så länge har Elin kul med sina små kvadrader som hon använder till olika saker, ena stunden är det en telefon som hon går och pratar i, andra stunden går hon och skjuter med den vilket hon lärde sig av sin minsta kusin...
    Hon gillar verkligen de små gubbarna oxå som får vara med på allt från att gunga gunghäst till att blir nerbäddade gång på gång... Sen bygger jag lite oilka figurer ibland vilka hon antigen plockar sönder lika fort eller leker med en stund eller bygger ut tills de är som hon vill ha dem...
    Det är nog bara fantasin som sätter stopp. Jag är lite rädd för "färdiga" statser som ska byggas ihop på ett visst sätt. Elins kusin har såna och han bygger ihop och sen vet han inte vad han ska göra med det. Och man får absolut inte bygga om för det finns det ingen ritning till...

• majyra

Just det! Det är ju tydligen en "flopp" det där med färdiga satser för "Lego"(företaget). Folk efterfrågar efter "bas-lego-bitarna", som man kan bygga "olika"med. Dessutom måste de nog sänka priserna, om de skall komma ur sin kris. Det är ju sanslöst, en burk som är fylld till hälften, och mest med kvadrater (några få rektanglar) för 179:-. Eller har ni hittat några bättre "satser"? Jo, du "Elut" hade tydligen hittat en låda med lite mer rektanglar. Det var ju bra! Jag har som sagt haft svårt att hitta bra satser.

• Tin o Trolls mamma

Usch, håller med om att Lego har blivit alldeles för dyrt! Som tur är så har min son fått en massa basbitar, men vet inte varifrån.

När han och hans kompisar fyller år önskar de sig alltid Bionicles och Star Warslego.. Hundra spänn för en liten ask med ett (1) rymdskepp i miniatyr. *suck* Sonen har i alla fall fantasi nog att våga bygga om sina färdiga satser så han får lite intellektuell stimulans ändå.

Nä, fram för mer basiclego så att barnen får tänka själva och låta fantasi och skapelselusta flöda!! Ekorren.

Svar på tråden lego, vet någon vilka bitar som ingår i "basic-lego", duplo