• Kange

Förstoppad 2,5 åring - vad göra???

Vår 2,5-åring har sedan igår inte bajsat. Hon går bredbent och gråter mest hela tiden och säger att hon har ont i rumpan. När hon bajsade igår var det hårt och det gjorde jätteont när hon bajsade.
    Om jag ger henne lösande kost så kommer väl inte det i säg att lösa den hårda klump som ligger så att säga längst ned. Så hur kan vi hjälpa henne att få ut den??

• Svar på tråden Förstoppad 2,5 åring - vad göra???
  • Kange

Vad är det? Hur fungerar det? Och var får jag tag på det? Det är ju söndag...

• Ex ungue leonem

Microlax rec fritt på apotek.Det kan även småbarn få.

På klon känner man lejonet
  • Nirnaeth

Vill hon sitta på toalettkanten? Den positionen hjälper ju till att trycka ut det, eller om hon inte vill bajsa utanför blöjan så kan ni sätta henne över erat ben, så att hon hänger med rumpan nedåt. (svårt att förklara)

Vår 2-åring har haft problem med förstoppning sedan alltid, i princip, så vi har nog provat det mesta.

Mikrolax kan man köpa på apoteket, men det löser inte upp nåt direkt, utan smörjer mer så att det glider ut lättare.

Sen ger vi våran Laktulos, men då bör man helst prata med bvc först och rådgöra.
    laktulos är iaf lösande, och efter nån timme brukar det komma ut.

Russin är ju sånt som löser magen annars, det brukar kunna gå ganska fort om mängden är rätt.
    Linfrön är också bra för hård mage.
    Messmör likaså, och katrinplommon.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Ex ungue leonem
    Kange skrev 2007-12-16 11:28:16 följande:
    Vad är det? Hur fungerar det? Och var får jag tag på det? Det är ju söndag...

Små tuber med microlavemang.

har du inget söndagsöppet apotek i din omgivning?

• Ex ungue leonem

Messmör  är bra hjälp också.

Svar på tråden Förstoppad 2,5 åring - vad göra???