Hur räkna ut "gram per ml"
Jaa hur tusan räknar man ut det?
"Gram per ml: (betyder hur mycket av produkten det går på en ml)"
Fattar nada
Jaa hur tusan räknar man ut det?
"Gram per ml: (betyder hur mycket av produkten det går på en ml)"
Fattar nada
Beror på vilket ämne det är du vill åt?
Ja, det går inte att räkna ut, eftersom olika produkter har olika densitet.
Gäller det vatten eller mjölk kan man dock i princip säga att 1 gram motsvarar 1 ml.
Det gäller massa olika ämnen typ godis, dricka, kött, mat osv.
Är det olika på allting? Vet ni om det finns någon sida? Jag har sökt på google men hittar inte.
Om en liten köttbit flyter i vatten väger 1 ml vatten mer än 1 ml kött. Dvs köttet kanske har har en densitet på 0.7g/ml. Luftiga godisar ligger också mellan 0.1 och 0,9 gr/ml. Medan "tätt packade" tunga godisar kan ligga över 1gr/ml. Obs detta är bara mina egna slutsatser. Men håll dig runt +- 1 gr/ml som Munt skrev när det gäller vätska.
home.swipnet.se/wasston/bakmask/omrekn.htm
Här finns en omvandlingtabell som kanske kan hjälpa dig. Brukar finnas i baskokböcker också typ hemmets stora kokbok och såna.
Om man har en huhållsvåg som t.ex. är digital så kan man ju läsa av vikt på grammet nära. Då kan man istället för vågskålen ställa dit dl-mått eller nåt annat mått och mäta upp volymen samtidigt som man väger. Om receptet anger i gram så häller du på i ditt mått tills vikten på vågen är rätt. Så brukar jag göra, jag tycker det är för krångligt att hitta nån omräkningsformel....
Lycka till.